Dane osobowe
Ochrona Danych Osobowych
Informacja
Informujemy, że podmiotem przetwarzającym Państwa dane osobowe, a więc Administratorem Danych Osobowych (ADO) jest Burmistrz Zabłudowa z siedzibą w Zabłudowie przy ulicy Rynek 8 nazywany dalej „urząd”.
W sprawach ochrony danych osobowych został wyznaczony Inspektor Ochrony Danych (IOD) Pan Sebastian Pugacewicz, do którego można kontaktować się za pośrednictwem:
- e-mail: iod@zabludow.pl
- Pocztowo: Inspektor Ochrony Danych, Urząd Miejski w Zabłudowie, ul. Rynek 8, 16-060 Zabłudów
- Przez platformę ePUAP
- Przez Cyfrowy Urząd
Gdy mowa o danych osobowych należy przez to rozumieć dane mogące w sposób bezpośredni lub pośredni ale jednoznaczny, bez nadmiernych kosztów, czasu i działań, określić konkretną osobę fizyczną.
Danymi osobowymi nie są dane firm.
Czyje dane osobowe są przetwarzane
Urząd przetwarza dane osobowe osób zamieszkujących i zameldowanych na terenie gminy Zabłudów, pracowników i kandydatów do pracy w urzędzie oraz osób zainteresowanych - składających pisma do urzędu i załatwiających sprawy w tutejszym urzędzie np. akty zgonu, akty zawarcia związku małżeńskiego, dostęp do informacji publicznej etc.
Źródło danych osobowych
W przypadku:
- Realizacji celu publicznego na podstawie odrębnych przepisów lub dobra interesu osoby fizycznej – z Systemów Rejestrów Państwowych lub złożonych oświadczeń, pism, przedstawionych dokumentów.
:- Wykonanie spisu uprawnionych do głosowania w wyborach powszechnych, na podstawie Ustawy z dn. 5 stycznia 2011 Kodeks Wyborczy, zawierają m.in. - Imię, Nazwisko, PESEL, Adres zamieszkania – dane są pobierane z rejestrów państwowych.
- Realizacji zawartej umowy, dane niezbędne do jej realizacji – ze złożonych oświadczeń, pism i przedstawionych dokumentów.
:- Wystawienie faktury za pobór wody i odprowadzenie ścieków, na podstawie zawartej umowy, dane pochodzące ze złożonych dokumentów, zawierają m.in. – Imię Nazwisko, adres zamieszkania, adres przyłącza.
- Dobrowolnej zgody – za podstawie składanych oświadczeń, pism, przedstawianych dokumentów.
:- Składacie Państwo ofertę podjęcia pracy na rzecz gminy załączając CV, na podstawie Państwa zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci dołączonej lub zamieszczonej zgody w formie oświadczenia. Sami Państwo określacie zakres danych zawartych w tym dokumencie – choć niezbędne celem skomunikowania się, określenia Państwa personaliów, określenia kompetencji czy doświadczenia zawodowego.
Cel i podstawa prawna przetwarzania danych.
Urząd przetwarza dane osobowe realizując obowiązki wynikające z przepisów prawa, między innymi:
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych - dodatkowe klauzule ponizej w plikach do pobrania;
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności - dodatkowe klauzule ponizej w plikach do pobrania;
- ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego - dodatkowe klauzule ponizej w plikach do pobrania;
- ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych;
- ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym;
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
- ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
- ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
- ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
oraz przepisami wykonawczymi do wymienionych ustaw.
Urząd realizuje również postanowienia umowne zawierane z osobami fizycznymi a dane osobowe przetwarzane są w ich zakresie wyłącznie do realizacji tych umów. np. umów na wywóz nieczystości.
Przetwarzane są również dane przekazywane dobrowolnie, w celu skontaktowania się z państwem w danej sprawie, udzielenia odpowiedzi lub w celach rekrutacji.
Rodzaj przetwarzanych danych
Urząd przetwarza następujące dane:
imiona, nazwiska, adresy, nr PESEL, imiona rodziców, nr dokumentów, nr telefonów, nr NIP, nr REGON, nr ewidencyjny, nr działek, adresy e-mail, adresy IP, wysokości podatków, wysokości opłat, wysokości wypłat, stan cywilny, stosunek do służby wojskowej, o ilości i imionach dzieci, o spełnianiu obowiązku szkolnego, zatrudnienie, wykształcenie, zdjęcia, orzeczenia oraz decyzje administracyjne a także inne dane, wyłącznie niezbędne do realizacji poszczególnych zadań.
Prawa osoby której przetwarzane są dane
- Za przetwarzanie danych osób do 16 r.ż. odpowiadają opiekunowie prawni. Administrator ma prawo zweryfikować wiek osoby jeśli ma podejrzenia co do niespełnienia tego warunku.
- Prawo do całkowitego usunięcia danych, przysługuje jeśli:
- Jeśli zauważycie Państwo że wasze dane są przetwarzane niezgodnie z prawem albo rodzaj przetwarzanych danych wykracza poza niezbędny zakres informacji;
- Jeśli dane zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego;
- Jeśli dane nie są już niezbędne;
- Jeśli cofniecie państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych, ale nie istnieje inna podstawa do ich przetwarzania;
- Prawo do przenoszenia danych – można z niego skorzystać aby otrzymać od Administratora pełen zakres danych jaki Administrator zebrał na Państwa temat. Można z niego skorzystać jeśli dane przetwarzane są w ramach dobrowolnie wyrażonej zgody lub wynikają z zawartej umowy.
- Prawo sprzeciwu wobec przetwarzanych danych osobowych wobec przekazania danych innemu administratorowi lub w celach marketingowych.
- Prawo zmiany danych – możecie Państwo zmienić, zaktualizować swoje dane osobowe w każdym momencie, np. jeśli zmieniliście nazwisko, miejsce zamieszkania albo numer telefonu.
Jeśli Państwo uważają że dane przetwarzane przez urząd wykraczają ponad zakres wymagany do realizacji celu, czy skorzystać z przysługujących Państwu praw, należy się zgłosić do Inspektora Ochrony Danych.
Inspektor nie udziela szczegółowych odpowiedzi dotyczących Państwa danych osobowych przez telefon, zaś w przypadku zgłoszenia pisemnego skorzystania z Państwa praw lub obowiązku informacyjnego, pismo lub metoda kontaktu musi w sposób jednoznaczny określać, że to Państwo jesteście właścicielami tych danych osobowych.
Czas przechowywania danych
Przetwarzane w urzędzie dane podlegają w większości przepisom ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach i w zależności od rodzaju sprawy, dane te podlegają archiwizacji.
W przypadku danych wykorzystywanych poza obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa, dane będą usuwane natychmiast po ustaniu realizacji celu w przypadku przetwarzania w formie papierowej, oraz minimum 2 lata maksymalnie 5 lat po ustaniu realizacji celu w przypadku przetwarzania w formie elektronicznej. Ten drugi wymóg wynika z zapewnienia rozliczalności zadań w systemach teleinformatycznych.
Udostępnianie danych osobowych
Państwa dane osobowe mogą być przekazywane uprawnionym instytucjom reprezentujących interes publiczny na podstawie stosownych przepisów. Takimi instytucjami są między innymi: Policja, sądy, wojsko, biura komornicze, ZUS, KRUS, szkoły i inne.
W przypadku przekazywania Państwa danych do innych podmiotów nierealizujących celu publicznego np. drukarnia wykonująca druki opłat z Państwa danymi, będziecie Państwo o tym fakcie poinformowani i do takiego celu będzie wymagane wyrażenie zgody.
Państwa dane mogą być przekazywane do innych krajów na podstawie stosownych przepisów i wyłącznie za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych na jego wniosek.
Zabezpieczenie danych osobowych
Państwa dane osobowe podlegają szczególnej ochronie. Aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, w tutejszym urzędzie wdrożono Politykę Bezpieczeństwa Informacji oraz Instrukcję Zarządzania Systemem Informatycznym tworzące spójnie System Ochrony Danych. Dokumenty te są analizowane i na bieżąco aktualizowane aby przeciwdziałać nowo pojawiającym się zagrożeniom. Systemy informatyczne zabezpieczone są powszechnie uznawanymi metodami, zastosowano również rozwiązania organizacyjne i przeszkolono pracowników w zakresie ochrony danych osobowych.
Profilowanie i przetwarzanie automatyczne
Tutejszy Urząd nie przetwarza danych automatycznie ani nie profiluje użytkowników.
Podstawa prawna i skargi
Ochrona danych w urzędzie działa w oparciu o przepisy o ochronie danych osobowych w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych powszechnie znanym pod nazwą RODO lub GDPR.
Macie Państwo prawo wnieść skargę w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych osobowych do organu nadzorczego, którym jest Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
- Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Metryka