Założenia do projektu budżetu Gminy Zabłudów na rok 2015 i projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej

Termin ważności strony 2014-12-31

ZARZĄDZENIE Nr VI/477/2014

BURMISTRZA ZABŁUDOWA

z dnia 8 września 2014 r.

w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy Zabłudów na rok 2015 i projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015-2025

Na podstawie art. 30 ust. 1 w związku z art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. . poz.594, zm. poz. 645, poz. 1318; z 2014 r. poz.379.), w związku z art. 230 ust. 1 i art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, zm. poz. 938, poz. 1646; z 2014 r. poz.379, poz. 911.) oraz § 1 pkt. 1 Uchwały Nr XXXVII/283/10 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 12 lipca 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Zabłudów, szczegółowości projektu budżetu, oraz rodzaju materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, zarządzam się co następuje .

§ 1. Przyjmuję założenia do projektu budżetu Gminy Zabłudów na 2015 rok stanowiące załącznik Nr 1 do zarządzenia.

§ 2. Założenia stanowić będą podstawę do opracowania projektu budżetu Gminy Zabłudów na rok 2015.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr VI/477/2014

Burmistrza Zabłudowa

z dnia 8 września 2014 r.

ZAŁOŻENIA DO PROJEKTU BUDŻETU GMINY ZABŁUDÓW NA ROK 2015

Wprowadzenie.

Założenia do projektu budżetu Gminy Zabłudów na rok 2015 zostały przygotowane w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, w tym w szczególności:

1) Ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 roku (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.),

2) Ustawę o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),

3) Założenia do projektu budżetu państwa na 2015 rok.

4) Informację Ministerstwa Finansów o planowanych udziałach w podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiących dochody budżetu Gminy Zabłudów.

5) Informację Wojewody Podlaskiego o kwotach dotacji celowych na zadania zlecone i własne z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami.

6) Zobowiązania z lat ubiegłych w zakresie zaciągniętych kredytów i wyemitowanych obligacji komunalnych.

7) Przewidywane wykonanie dochodów i wydatków do końca 2014 roku.

I. Założenia ogólne.

Podstawą konstrukcji projektu budżetu Gminy Zabłudów na rok 2015 będą:

- wieloletnia prognoza finansowa gminy oraz proponowany projekt jej zmian,

- bieżąca analiza sytuacji finansowej gminy na podstawie danych o realizacji budżetu,

- założenia makroekonomiczne kraju dla 2015 roku, określone przez Ministerstwo Finansów w następujący sposób:

· - średnioroczny wskaźnik inflacji na poziomie 2,3%;

· - nominalny wskaźnik wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gosp. narodowej - 4,7%;

· średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (w ujęciu nominalnym) - bez zmian;

· - PKB w ujęciu realnym: wzrost o 3,8%;

· - minimalne wynagrodzenie za pracę w 2015 r. - 1.750 zł brutto;

- analiza przewidywanych zmian w przepisach prawa pod kątem ich wpływu na sytuację finansową Gminy w roku 2015 r. i latach następnych,

- informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów, Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w zakresie wielkości planowanych kwot subwencji, udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dotacji celowych,

- informacje o stanie zobowiązań i należności wynikających z zawartych umów, porozumień oraz podjętych uchwał Rady Miejskiej w Zabłudowie.

2. Przy planowaniu dochodów i wydatków budżetowych należy kierować się następującymi zasadami:

- optymalizacji dochodów tj. wykorzystania wszystkich możliwych źródeł dochodów niezbędnych do finansowania swej działalności, zwiększenia ściągalności należności budżetowych, prowadzenia racjonalnej gospodarki w zakresie gromadzenia dochodów ze sprzedaży majątku, rzeczy, praw oraz świadczonych usług,

- racjonalizacji wydatków tj. dokonywania wydatków w sposób oszczędny i celowy, finansowania w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, których realizacja wynika z obowiązujących przepisów prawa oraz zadań kontynuowanych, będących w fazie realizacji, podejmowania działań w celu wykonywania zadań przy współudziale i finansowaniu ich przez inne podmioty zewnętrzne.

3.Wielkość środków finansowych przeznaczonych do dyspozycji jednostek pomocniczych gminy określona zostanie w ramach funduszu sołeckiego.

4. Wysokość środków przekazywanych, jak i otrzymywanych z tytułu pomocy finansowej udzielanej pomiędzy JST oraz dotacji celowych, określona będzie na podstawie zawartych umów, porozumień i wniosków.

5. Wysokość środków zaplanowanych na realizację projektów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi zaplanowana będzie na podstawie zawartych umów, bądź złożonych wniosków aplikacyjnych.

6. Przedmiotem opracowania będzie projekt uchwały budżetowej wraz z niezbędnymi załącznikami, materiałami oraz uzasadnieniem.

Obecna sytuacja finansów gminy Zabłudów

Wieloletnia Prognoza Finansowa, przyjęta uchwałą Rady Miejskiej wraz ze zmianami, obejmująca swoim zakresem lata 2014-2025 wskazuje, że priorytetem dla Gminy, w tym okresie, jest realizacja zadań inwestycyjnych współfinansowanych ze środków pochodzących głównie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Gmina Zabłudów podpisała w 2014 roku umowę na dofinansowanie „ Budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w Białostoczku”. Ponadto rok 2015 będzie w znacznej mierze okresem przygotowywania dokumentacji na inwestycje, których okres absorpcji ze środków unijnych będzie obejmował lata 2016-2020. priorytetem dla jednostki jest poprawa infrastruktury drogowej zarówno w zakresie dróg gminnych jak również w ramach współpracy w zakresie dróg powiatowych.

Wspomniana powyżej WPF zakłada na rok 2015 emisję obligacji komunalnych w kwocie 1.000.000 zł, w tym na pokrycie deficytu kwotę 676.000 zł oraz spłatę zaciągniętych kredytów 324.000 zł. Źródłem sfinansowania wkładu własnego zadań „unijnych” oraz pozostałych zadań inwestycyjnych są dochody majątkowe i część dochodów bieżących. W zakresie dochodów majątkowych duże znaczenie mają dochody które zasilą budżet 2015 roku z tytułu refundacji wydatków poniesionych na zadania inwestycyjne realizowane w roku 2014.

Poziom zadłużenia, a zatem i możliwości realizacji przyjętego planu determinuje zmieniające się prawo, które wprowadziło znaczne ograniczenia dotyczące limitów zadłużenia. Zmiany w prawie, jak też rosnące koszty obsługi zaciągniętych kredytów, mogą spowodować konieczność rezygnacji z zadań inwestycyjnych realizowanych bez udziału środków unijnych. Tylko takie decyzje dać mogą szansę na wykorzystanie dostępnego finansowania z UE.

Mając na uwadze spełnienie indywidualnego wskaźnika spłaty wynikającego z art. 243 ustawy o finansach publicznych, Gmina Zabłudowa podjęła działania mające na celu spełnienie wymogów wynikających z ustawy. Istotnym dla kształtowania budżetu i wysokości deficytu jest fakt, iż planowane wartości są wyłącznie wielkościami prognozowanymi i w związku z możliwością uzyskania w wolnych środków 2014 roku mogą one być przeznaczone na dodatkową spłatę zadłużenia, co wpłynie na obniżenie wysokości płaconych odsetek oraz na poprawę wskaźnika indywidualnego zadłużenia .

Burmistrz i Rada Miejska w Zabłudowie mając na względzie postanowienia o bezwzględnym zakazie uchwalania budżetu, którego realizacja spowoduje naruszenie wskaźnika obliczonego wg. art. 243 dołoży wszelkich starań mających na celu obniżenie wysokości zadłużenia oraz podjęte zostaną działania zmierzające do obniżenia planowanych wydatków.

Dlatego w dalszym ciągu szczególny nacisk kładzie się na oszczędności we wszystkich rodzajach wydatków bieżących.

Nie dotyczy to tzw. wydatków sztywnych, związanych np. z pomocą społeczną oraz zobowiązaniami wynikającymi z już zawartych umów długoterminowych, czy wspomnianymi powyżej, kosztami obsługi długu.

Tak więc podstawą konstrukcji projektu budżetu Gminy Zabłudów na 2015 rok będzie:

· ciągły monitoring i analiza sytuacji finansowej Gminy,

· przewidywane przez Ministerstwo Finansów kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej w kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne,

· przewidywane zmiany uwarunkowań zewnętrznych w kontekście spowolnienia gospodarczego,

· wykorzystywanie oszczędności związanych z niższymi ofertami cenowymi w stosunku do kwot zaplanowanych w budżecie w celu obniżania kosztów realizacji zadań,

· przewidywane zmiany czynników wewnętrznych, w tym lokalnej polityki w zakresie podatków i opłat. Stawki podatku od nieruchomości, od środków transportowych, podatku rolnego i leśnego ustali Rada Miejska w Zabłudowie w granicach określonych na 2015 rok przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia.

· analiza założeń pod kątem zachowania stabilności finansowej Gminy, dotyczących kształtowania się takich parametrów budżetowych jak:

Ø wysokość deficytu,

Ø wynik operacyjny rozumiany jako różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi w kontekście przepisu art. 242 nowej ustawy o finansach publicznych z 27.08.2009 r., który wprowadza zasadę bilansowania się budżetu operacyjnego począwszy od 2011 r.,

Ø poziom zadłużenia w aspekcie obowiązujących i przyszłych norm ostrożnościowych,

· planowana na rok 2015 absorpcja środków z Unii Europejskiej w ramach perspektywy finansowej 2007-2013.

Przewiduje się, że warunki zewnętrzne gospodarki budżetowej Gminy będą ulegać stopniowej poprawie w wyniku przezwyciężania negatywnych zjawisk naruszających stabilność sektora finansów publicznych. Sprzyjać temu będą m.in. działania rządu nakierowane na przywrócenie sprawności i efektywności finansów publicznych, m.in. poprzez wdrażanie planu konsolidacji i rozwoju finansów publicznych oraz podejmowanie innych działań stabilizujących finanse publiczne. Jednocześnie należy brać pod uwagę, że prognozy makroekonomiczne krótko i średniookresowe są obarczone ryzykiem wynikającym z niepewności co do dalszego przebiegu procesów gospodarczych w Europie i na świecie. Pomimo symptomów ożywienia w gospodarce w dalszym ciągu ograniczony będzie poziom dochodów pozostających w dyspozycji Gminy. Ryzyko niepewności co do tempa wzrostu gospodarczego wymaga zachowania szczególnej ostrożności budżetowej na rok 2015 i lata najbliższe z powodu silnej zależności gminnych dochodów od koniunktury gospodarczej. Wzrostu dynamiki dochodów budżetowych należy spodziewać się dopiero w perspektywie kilkuletniej.

Pomimo ograniczenia możliwości budżetowych, na skutek osłabienia tempa rozwoju gospodarczego, strategicznym wyzwaniem w 2015 r. i w kolejnych latach pozostanie generowanie odpowiednich środków na inwestycje.

W tym celu konieczne będzie zachowanie zarówno na etapie planowania, jak i realizacji budżetu odpowiednich relacji między dochodami i wydatkami bieżącymi, tak by możliwe było wygospodarowanie nadwyżki operacyjnej rozumianej jako dodatnia różnica między tymi kategoriami. Zachowanie równowagi budżetowej w zakresie działalności operacyjnej od 2011 r. jest – zgodnie z ustawą o finansach publicznych – warunkiem koniecznym do uchwalenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Poprawa wyniku operacyjnego w horyzoncie kilkuletnim i stopniowy powrót salda budżetu bieżącego do poziomu uzyskiwanego w okresie sprzed spowolnienia gospodarczego będzie istotnym wyzwaniem dla Gminy.

Zdolność do uzyskiwania dodatnich wyników operacyjnych jest również ważna z punktu widzenia utrzymania wysokiego potencjału w zakresie absorpcji środków z UE.

Ponadto, poziom nadwyżki operacyjnej kształtować będzie w istotny sposób poziom wiarygodności kredytowej naszej Gminy.

II. Dochody budżetowe

Ustalenie projektowanych kwot dochodów budżetowych na rok 2015 i lata następne nastąpi w oparciu o:

  • podstawowe wskaźniki makroekonomiczne,
  • przewidywane wykonanie dochodów budżetowych w roku 2014,
  • przepisy podatkowe i wysokość stawek podatków oraz opłat lokalnych,
  • informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów i Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o przyznanych Gminie kwotach subwencji i dotacji oraz prognozowanych wpływach z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych,

z zastrzeżeniem, iż parametry przyjęte do planowania obarczone są ryzykiem na dynamiczne uwarunkowania zewnętrzne.

Główne źródła dochodów budżetowych, w tym w szczególności udziały w podatkach dochodowych budżetu państwa, podatki pobierane przez urzędy skarbowe, są niezależne od działań Gminy i są powiązane z koniunkturą gospodarczą oraz polityką podatkową państwa. Na wielkość prognozy dochodów budżetu Gminy w 2013 r. istotny wpływ będą więc miały: rozwój sytuacji gospodarczej determinowany prognozami Ministerstwa Finansów w zakresie czynników makroekonomicznych oraz zmiany systemowe w podatkach, a w szczególności zawężenie katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przewiduje się, że dochody związane z działalnością bieżącą osiągną w 2015 r. poziom zbliżony do planowanego na 2014 r. Zakładana wartość dofinansowania projektów realizowanych w ramach programów UE daje możliwość zwiększenia kwoty dochodów ogółem.

Przewiduje się, że dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2015 r. będą porównywalne do poziomu roku 2014 ponieważ realizacja tych dochodów za osiem miesięcy br. wskazuje na wykonanie planu przekazanego przez Ministerstwo Finansów. Niewielkie obniżenie może nastąpić wyłącznie z tytułu:

- słabszej niż w okresie sprzed spowolnienia dynamiki wskaźników makroekonomicznych kształtujących ogólne wpływy z tego podatku, a przede wszystkim znaczącego obniżenia dynamiki dochodów z PIT uzyskiwanych od podatników prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się wg jednolitej stawki 18%.

Dochody z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych należą do najbardziej wrażliwych na wahania koniunktury. W przypadku wpływów z tego podatku negatywny wpływ spowolnienia gospodarczego uwidocznił się najszybciej, powodując silny spadek tych dochodów pomimo utrzymujących się dodatnich wskaźników wzrostu gospodarczego i poprawiających się wskaźników ekonomiczno-finansowych przedsiębiorstw. Jednakże należy zwrócić uwagę, iż Gmina Zabłudów w 2014 roku uzyskała dochody w tym zakresie znacznie wyższe od planowanych.

Dochody z podatku od czynności cywilno – prawnych wykazują znaczą podatność na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Przewiduje się, że dochody z tego podatku na koniec 2014 r. mogą być nieco wyższe od planowanych.

Wpływy z tego podatku są uzależnione od ilości i wartości transakcji podlegających temu podatkowi, zawieranych w szczególności na rynku obrotu nieruchomościami.

W zakresie podatków i opłat lokalnych, szczególnie w podatku od nieruchomości zakłada się wykorzystanie możliwości dochodowych określonych przez ustawę o podatkach i opłatach lokalnych. Pomimo tego, że utrzymanie się negatywnych zjawisk w gospodarce może obniżyć ściągalność należności podatkowych, zakłada się kontynuację pozytywnych tendencji w zakresie przyrostu powierzchni podlegającej opodatkowaniu, w efekcie czego możliwe będzie utrzymanie wzrostowego trendu w dochodach z tego podatku i zwiększenie wpływów w 2015 r. o 1 – 2 % wobec wykonanych w 2014 r.

Wysokość dochodów z majątku gminy powinna zostać zaplanowana na podstawie wykazu mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży w roku 2015, zawartych umów najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego z uwzględnieniem stopnia realizacji tych dochodów w latach poprzednich.

Podstawą kalkulacji dochodów z opłaty za wywóz odpadów komunalnych z terenu gminy będzie ilość osób, które złożyły deklaracje wymiarowe na dzień 31.08.2014 r., z uwzględnieniem proponowanych stawek za wywóz odpadów oraz planowanych ulg i zwolnień w opłacie.

Wysokość planowanych dochodów z opłaty planistycznej, adiacenckiej oraz zajęcia pasa drogowego, powinna uwzględniać przewidywane wpływy wynikające z wydanych decyzji wymiarowych.

Przy kalkulacji pozostałych dochodów przewidzianych w projekcie budżetu na 2015 rok należy uwzględnić poziom ich wykonania w latach ubiegłych oraz planowane bądź przewidywane zmiany, które mogą nastąpić do końca 2014 roku.

W warunkach aktualnej sytuacji makroekonomicznej w Polsce istotnym ryzykiem obarczone jest planowanie dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa z założeniem realnego wzrostu. Zakłada się więc uzyskanie dochodów z tych źródeł
w kwotach porównywalnych w ujęciu nominalnym z planowanymi na 2014 r. W przypadku subwencji ogólnej, w tym oświatowej, zakłada się wzrost realny tych dochodów wobec planowanych na 2014 r. w granicach 1 pkt. procentowego. Obowiązujące przepisy gwarantują utrzymanie co najmniej nominalnego poziomu środków tytułem subwencji oświatowej w skali kraju z 2014 roku.

W przypadku ustawowych zmian w kształtowaniu dochodów jednostek samorządu terytorialnego, prognozowane kwoty i struktura również ulegną zmianie.

III. Wydatki budżetowe.

Wydatki na 2015 r. prognozowane są w warunkach ograniczonych możliwości finansowych. Konieczna jest więc konsekwentna racjonalizacja wydatków bieżących, która pozwoli na optymalizowanie środków finansowych przeznaczonych na rozwój. Ograniczenia dla wydatków bieżących w 2015 r. i w następnych latach wynikają też z konieczności respektowania począwszy od 2011 r. i w warunkach obniżonych możliwości dochodowych Gminy zasady zrównoważonego budżetu bieżącego wyrażonej w art. 242 nowej ustawy o finansach publicznych z 27.08.2009 r.

Priorytetem w zakresie planowania wydatków bieżących będzie zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obiektów i urządzeń gminnej infrastruktury technicznej społecznej oraz zaspokojenie bieżących potrzeb mieszkańców. Wydatki bieżące zostaną ustalone przy generalnym założeniu utrzymania co najmniej dotychczasowego zakresu i poziomu usług publicznych świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców.

Kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań zleconych, obligatoryjnych oraz zadań kontynuowanych i wynikających z zawartych umów, porozumień.

1.Wydatki rzeczowe powinny być planowane na poziomie przewidywanego wykonania w roku 2014, pomniejszonego o jednorazowe zdarzenia, a powiększonego o przewidywany wzrost inflacyjny (2,3%).

2. Przy planowaniu wydatków na remonty i modernizacje należy sporządzić szczegółową kalkulację, zawierającą między innymi zakres prac, szczegółowy kosztorys, uzasadnienie ich poniesienia, spodziewane efekty. W przypadku tych wydatków należy również dokonać ich podziału na wydatki o charakterze bieżącym i majątkowym.

3. Wynagrodzenia i pochodne należy zaplanować z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu, zakładanego na poziomie 3,00 %, aktualnego stanu zatrudnienia oraz ewentualnych zmian organizacyjnych. Dodatkowo należy skalkulować środki niezbędne na wypłaty odpraw emerytalnych, nagród jubileuszowych, dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz innych wypłat wynikających z przepisów prawa.

4. Wysokość dotacji dla podmiotów realizujących zadania własne gminy będzie utrzymana na poziomie analogicznym jak w roku 2014 – nie dotyczy to zadań w zakresie opieki edukacyjnej.

5. Pokrycie ewentualnych zobowiązań z roku 2014 oraz zadania kontynuowane, w wielkościach wynikających z zawartych z wykonawcami umów oraz porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego,

6. wykup nieruchomości dla potrzeb sprawnego przeprowadzenia procesów inwestycyjnych Gminy.

Obniżenie możliwości finansowych budżetu wymaga od dysponentów zwiększania efektywności gospodarowania środkami publicznymi, w szczególności w obszarach, które generują najwyższe koszty bieżące. Konieczne będzie zwiększenie dyscypliny budżetowej w zakresie tej kategorii wydatków, m.in. poprzez rygorystyczne respektowanie zasady oszczędności zdefiniowanej w ustawie o finansach publicznych jako uzyskiwanie najlepszych efektów z danych nakładów.

Podstawą do sporządzenia projektu planu wydatków inwestycyjnych na 2015 rok jest poziom realizacji inwestycji w 2014 r. oraz podpisane już umowy na inwestycje zaplanowane do realizacji w 2015 r.

Planując wydatki majątkowe należy zapewnić w pierwszej kolejności środki na:

  • realizację inwestycji kontynuowanych,
  • współfinansowanie projektów realizowanych z wykorzystaniem środków z funduszy Unii Europejskiej i z innych źródeł pomocowych.

Ponadto, konstruując budżet Gminy w części inwestycyjnej na 2015 r.,
w szczególności, należy wziąć pod uwagę:

· zawarte kontrakty na roboty budowlano-montażowe,

  • trwające procedury przetargowe na wybór wykonawcy na roboty budowlano-montażowe,
  • istniejące uwarunkowania formalno-prawne związane z realizacją zadań,
  • priorytety w zakresie zadań, dla których prowadzone są prace przygotowawcze, a także skutki finansowe noworozpoczynanych zadań ujętych w budżecie Gminy na 2015 rok i na budżety w kolejnych latach.

Planując środki na wydatki zarówno bieżące jak i majątkowe należy kierować się zasadą gospodarności, celowości oraz oszczędności zdefiniowanej w ustawie o finansach publicznych jako uzyskiwanie najlepszych efektów z danych nakładów.

Ze względu na niepewność, co do czasu trwania recesji i ostatecznych jej skutków w najbliższych latach w sytuacji dalszego pogarszania się poziomu planowanych dochodów niewykluczona będzie weryfikacja planowanych wydatków bieżących jak i majątkowych w trakcie roku budżetowego.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Jakoniuk

Wprowadzający: Joanna Jakoniuk

Data modyfikacji: 2014-10-01

Opublikował: Joanna Jakoniuk

Data publikacji: 2014-10-01