Uchwała Nr VIII/49/03
Uchwała Nr VIII/49/03
Rady Miejskiej w Zabłudowie
z dnia 23 lipca 2003 roku
w sprawie procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 oraz z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806) Rada Miejska w Zabłudowie uchwala, co następuje:
§ 1.
1. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie:
- istniejącego stanu organizacyjnego, cen, stawek podatkowych, taryf, wynagrodzeń roku poprzedzającego rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowanego,
- przewidywanego wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku poprzedzającym rok budżetowy,
- przewidywanego na rok budżetowy poziomu inflacji i przewidywanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń.
§ 2.
1. W celu opracowania projektu uchwały budżetowej gminy:
1) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów (samodzielni pracownicy) Urzędu Miejskiego zobowiązani są do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w zakresie swojej właściwości i przekazania ich Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października,
2) komisje Rady Miejskiej, radni i organy jednostek pomocniczych gminy mają prawo przekazać dla Burmistrza wnioski dotyczące budżetu roku przyszłego w terminie do dnia 15 października.
2. Materiały planistyczne składane przez jednostki organizacyjne powinny zawierać:
1) w zakresie jednostek budżetowych:
a) wielkość planowanych dochodów,
b) wielkość niezbędnych do prowadzenia działalności wydatków bieżących i inwestycji w układzie: dział, rozdział, paragrafy.
1) w zakresie zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych, instytucji kultury i funduszy celowych:
a) wielkość planowanych dochodów,
b) wielkość kosztów działalności - wydatków,
c) wielkość dotacji planowanej z budżetu gminy, tam gdzie przepisy prawne to dopuszczają,
d) stan środków obrotowych na początek i koniec roku.
3. Materiały, o których mowa w ust. 1 powinny zawierać szczegółowe kalkulacje i uzasadnienie przyjętych kwot.
§ 3.
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, jak również informacji o planowanej dotacji i subwencji z budżetu państwa - Skarbnik opracowuje do projektu budżetu zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów gminy, a także przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych i funduszy celowych oraz dotacji dla instytucji kultury.
§ 4.
1. Na podstawie przedłożonych przez Skarbnika materiałów Burmistrz opracowuje:
- projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami,
- objaśnienia do projektu uchwały,
- informację o stanie mienia komunalnego.
2. Opracowany projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrz przekazuje:
- Radzie Miejskiej,
- Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku celem zaopiniowania.
§ 5.
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1) zestawienia tabelaryczne dochodów budżetu gminy według źródeł i działów klasyfikacji,
2) zestawienia tabelaryczne wydatków budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących , w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
b) wydatków majątkowych,
3) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,
4) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej gminy oraz plan przychodów i rozchodów,
5) wydatki związane z wieloletnimi planami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wykaz zadań inwestycyjnych realizowanych w roku planowanym i środków na ich realizację,
6) plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych,
7) zakres i kwoty dotacji przyznanych z budżetu dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, kwoty dotacji dla instytucji kultury,
8) kwoty dotacji na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku,
9) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
10) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
11) upoważnienie dla Burmistrza do zaciągnięcia długu oraz spłat zobowiązań gminy.
2. Projekt uchwały budżetowej może również określać:
1) postanowienia w sprawie zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,
2) rezerwę ogólną i rezerwy celowe,
3) upoważnienie dla Burmistrza do dokonywania zmian w planie wydatków,
4) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 6.
Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:
1) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
2) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 7.
1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.
2. Komisje Rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenia przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Opinie komisji przedstawiane są Komisji Planowania i Finansów, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Burmistrzowi.
§ 8.
1. Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Planowania i Finansów przedkłada Radzie Miejskiej w terminie 7 dni skorygowany projekt budżetu.
2. Nie uwzględnione w projekcie budżetu wnioski oraz wprowadzone autopoprawki Burmistrza wymagają uzasadnienia.
§ 9.
Porządek sesji budżetowej powinien zawierać:
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza,
2) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
3) przedstawienie opinii komisji stałych,
4) przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii i wniosków komisji,
5) dyskusję,
6) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej zgłoszonej przez Burmistrza.
§ 10.
Wykonanie uchwały zleca się Burmistrzowi Zabłudowa.
§ 11.
Traci moc uchwała Nr IV/24/94 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 29 września 1994 r. (zmieniona uchwałą Nr XXII/129/96 z dnia 1 października 1996r.) w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Stefan Nikiciuk
1
4
Metryka strony