Uchwała Nr XXIX/178/05

z dnia 26 listopada 2005r. w sprawie rozstrzygnięcia wezwania do usunięcia naruszenia
uchwała

Uchwała Nr XXIX/178/05

Rady Miejskiej w Zabłudowie

z dnia 26 listopada 2005 roku

w sprawie rozstrzygnięcia wezwania do usunięcia naruszenia.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 153 poz. 1271, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441)

Rada Miejska - postanawia

§ 1.

Wezwania - Społecznego Komitetu Protestacyjnego z siedzibą w Kurianach do usunięcia naruszenia wywołanego uchwałą Nr XXVII/173/05 z dnia 12 października 2005 roku Rady Miejskiej w Zabłudowie w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Zabłudowa - jako nieuzasadnionego nie uwzględnić.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 8 listopada 2005 roku Społeczny Komitet Protestacyjny z siedzibą w Kurianach, działając na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) wezwał Radę Miejską w Zabłudowie do usunięcia naruszenia wywołanego uchwałą Nr XXVII/173/05 z dnia 12 października 2005 roku Rady Miejskiej w Zabłudowie w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Zabłudowa w związku z planowaniem lokalizacji Południowej Obwodnicy Białegostoku.

W trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym mogą być wzruszane uchwały organów gminy naruszające przepisy prawa powszechnie obowiązującego, jeżeli naruszenie to godzi w interes prawny lub uprawnienie Skarżących.

Kwestionowana uchwała w sprawie rozstrzygnięcia skargi na działalność Burmistrza z pewnością aktem stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących nie jest. Uchwała rozstrzygająca skargę na działalność Burmistrza jest aktem kontroli organu wykonawczego gminy przez jej organ uchwałodawczo - kontrolny czyli radę gminy.

Rada mając wyłączną kompetencję do rozpoznawania skarg na Burmistrza może, pod warunkiem, że działa w granicach i na podstawie prawa, samodzielnie kształtować sposób rozstrzygnięcia skargi - co uczyniła w dniu 12 października 2005 roku.

Naruszenie interesów prawnych lub uprawnień skarżących, o jakich mowa w art. 101 ustawy o samorządzie gminnym - to takie naruszenie ich subiektywnie pojmowanych interesów, które obiektywnie polega na nieprzestrzeganiu przez organ norm prawa powszechnie obowiązującego.

Interes prawny powinien wynikać z prawa. Jeżeli zatem Skarżący nie są w stanie wykazać naruszenia norm prawa obowiązującego - nie mogą skutecznie kwestionować uchwały.

W rozpoznawanej sprawie Skarżący nie wykazali aby Rada podejmując uchwałę rozstrzygającą ich skargę na Burmistrza, naruszyło prawo. Uchwała została podjęta na właściwej podstawie prawnej, tj. przepisów upoważniających zawartych art. 229 pkt Kodeksu postępowania administracyjnego.

Rada nie znajduje podstaw do zmiany stanowiska w sprawie skargi na Burmistrza, ponieważ:

1. Rada nie może pozbawić Burmistrza jego wyłącznego, ustawowego władztwa w zakresie sporządzania projektu studium, jeżeli władztwa tego nie nadużywa i działa w granicach prawa.

2. Rada nie doszukała się w postępowaniu Burmistrza zmierzającym do sporządzenia projektu studium uchybień ustawowym procedurom planistycznym. Burmistrz zadośćuczynił wymaganemu przez prawo obowiązkowi wyłożenia Studium do publicznego wglądu i przeprowadzenia publicznej debaty nad jego projektem. Burmistrz rozpatrzył zgłoszone do projektu Studium uwagi (co nie oznacza obowiązku ich uwzględnienia). Kolejne wyłożenia Studium świadczą o uwzględnieniu przez Burmistrza uwag, w tym Skarżących. Wszystkie projekty Studium podlegały uzgodnieniom z właściwymi organami administracji publicznej.

Nie mogą w tej sytuacji odnieść zamierzonego skutku te twierdzenia Skarżących, które odnoszą się do rozstrzygnięć podjętych przez Radę wbrew ich woli czy nawet dla nich niekorzystnych.

Zgodność uchwały Rady z przepisami prawa niekoniecznie bywa tożsama z faktem, iż nie został naruszony prawnie chroniony interes czy uprawnienie obywateli.

Chociaż więc czasami zgodność uchwały z prawem nie oznacza tym samym, że w żaden sposób nie narusza ona interesu bądź uprawnienia skarżącego - dzisiejsza decyzja Rady wyczerpuje się w ustaleniu czy uchwała w sprawie skargi SKP na Burmistrza Zabłudowa nie narusza prawa.

Rada nie znajdując w kwestionowanej przez Skarżących uchwale naruszeń prawa, wezwania do usunięcia naruszeń, jako nie znajdującego oparcia w art. 101 ustawy o samorządzie gminnym nie uwzględniła.

Przewodnicząca Rady

Teresa Teofilewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Walińska

Wprowadzający: Anna Walińska

Data modyfikacji: 2005-12-08

Opublikował: Małgorzata Węcławska

Data publikacji: 2005-12-08