Uchwała Nr XXX/183/05

z dnia 14 grudnia 2005r. w sprawie rozstrzygnięcia wezwania do usunięcia naruszenia prawa
UCHWAŁA NR XXX/183/05

UCHWAŁA NR XXX/183/05

RADY MIEJSKIEJ W ZABŁUDOWIE

z dnia 14 grudnia 2005 r.

w sprawie rozstrzygnięcia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Na podstawie art. 18, ust. 2, pkt 15 w związku z art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441)

Rada Miejska - postanawia:

§ 1.

Wniosek - Zarządu Społecznego Komitetu Protestacyjnego z siedzibą w Kurianach z dnia 2 grudnia 2005 roku - uznać za niezasadne wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wywołanego uchwałą Nr XXIX/179/05 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 26 listopada 2005 roku w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Zabudów - i jako taki pozostawić bez uwzględnienia.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie:

Do zadań własnych gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, o czym stanowi art. 3, ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.).

Sporządzając studium Burmistrz ma obowiązek uwzględnić ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa, o czym z kolei stanowi art. 9, ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 9, ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Zabłudów, jest wyrazem polityki przestrzennej Gminy określającym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Studium nie zawiera szczegółowych rozwiązań przestrzennych.

Uchwalone Studium nie narusza żadnych interesów prawnych, ani uprawnień obywateli, ponieważ jako dokument kształtujący politykę przestrzenną gminy, nie stanowi prawa miejscowego. W art. 9, ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jednoznacznie stwierdza się, że „studium nie jest aktem prawa miejscowego”.

Studium nie jest zatem dokumentem, zakazującym obywatelom zabudowy lub ograniczającym sposób zagospodarowania terenu. Dopiero plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego stanowi prawo miejscowe, dopuszczające możliwość naruszenia interesu prawnego lub uprawnień, chociażby w postaci ograniczenia prawa własności. Sposób wykonania tegoż prawa określają ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 6, ust. 1 ustawy jak wyżej), a nie studium.

Dlatego, zachodzi wątpliwość czy na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) możliwe jest wniesienie skargi do sądu administracyjnego na uchwałę rady gminy, której treść nie narusza niczyjego interesu prawnego bądź uprawnienia. Zarząd Społecznego Komitetu Protestacyjnego nie wskazał, jakie konkretnie interesy prawne (uprawnienia) wynikające z norm prawa powszechnie obowiązującego narusza kwestionowana uchwała.

Można jedynie założyć, iż w przyszłości - w wyniku budowy obwodnicy miasta Białegostoku - mogą zostać naruszone (w imię interesu publicznego) interesy prawne i uprawnienia obywateli, być może i Skarżących.

Znaczna część zgłaszanych przez Zarząd Społecznego Komitetu Protestacyjnego rzekomych naruszeń prawa będących podstawą żądania ich usunięcia, dotyczy lokalizacji w „Studium” południowej obwodnicy miasta Białegostoku. Zastrzeżenia te były zgłaszane jako uwagi Komitetu, w trakcie wyłożenia do publicznego wglądu Studium w części dotyczącej III wariantu przebiegu obwodnicy przez obszar Gminy Zabłudów, jakie miało miejsce w okresie od dnia1 do dnia 30 września 2005 roku, z dyskusją publiczną przeprowadzoną w dniu 30 września 2005 roku.

Uwagi Komitetu wówczas zgłoszone, nie zostały przez Burmistrza Zabłudowa uwzględnione, co zostało wyrażone w zarządzeniu Nr IV/243/05 Burmistrza Zabłudowa z dnia 14 listopada 2005 roku, zawierającym obszerne uzasadnienie prawne i merytoryczne rozstrzygnięcia.

Także Rada Miejska, rozstrzygnięcie Burmistrza nie uwzględniające uwag Komitetu uznała za zasadne, co zostało wyrażone w załączniku nr 4 do uchwały Nr XXIX/179/05 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 26 listopada 2005 r. w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Zabłudów.

Dlatego, na podstawie art. 7 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, należy stwierdzić, że obecne zastrzeżenia dotyczące lokalizacji w Studium obwodnicy Białegostoku, stanowiące podstawowy zarzut naruszenia prawa, zgłaszane wcześniej jako uwagi do Studium nieuwzględnione przez Burmistrza, nie mogą być przedmiotem zaskarżenia do sądu administracyjnego.

Niezależnie do powyższego, Rada Miejska odnosi się do wszystkich zarzutów objętych wnioskiem Zarządu Społecznego Komitetu Protestacyjnego o unieważnienie uchwały Nr XXIX/179/05 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 26 listopada 2005 r. w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Zabłudów.

I tak:

1) Każdy z trzech rozpatrywanych wariantów przebiegu przez Gminę Zabłudów południowej obwodnicy miasta Białegostoku, w przypadku jej realizacji, będzie naruszał interesy prawne lub uprawnienia części mieszkańców gminy. Nie ma możliwości przeprowadzenia tej drogi przez gminę w sposób bezkonfliktowy, czyli nie naruszający interesów prawnych mieszkańców, w szczególności - w zakresie uprawnień właścicielskich.

Rozpatrywane warianty I i II, będące przedmiotem publicznego wyłożenia i dyskusji z ludnością, budziły także liczne protesty mieszkańców. Wariant III, objęty uchwalonym Studium okazał się najmniej konfliktowy.

Nieprawdziwy jest zarzut, że przekazane przez Burmistrza informacje były niekompletne i nie zawierały obrazu rzeczywistej skali problemu związanego z przebiegiem obwodnicy zaproponowanej w III wariancie. Podane na sesji przez Burmistrza oraz zespół projektowy informacje razem z treścią załącznika nr 4 do uchwały, zawierającego sposób rozstrzygnięcia nie uwzględnionych przez Burmistrza uwag, wskazywały, że III wariant obwodnicy przewiduje tylko dwa wyburzenia we wsi Halickie, tj. istniejącego fundamentu oraz niezamieszkałego budynku.

Przedmiotem zgłoszonym przez Burmistrza Zabłudowa pod obrady sesji Rady Miejskiej był projekt Studium z III wariantem obwodnicy, ponieważ w wyniku uwzględnienia przez niego licznych uwag zgłoszonych do I i II wariantu, warianty te stały się bezprzedmiotowe.

Właściwym do sporządzenia projektu studium jest Burmistrz a nie Rada Miejska - co wynika z treści art. 9, ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - i to jego projekt Rada rozpatrywała. Nie było zatem potrzeby (ani możliwości) rozpatrywania przez Radę Miejską I i II wariantu przebiegu obwodnicy, z których Burmistrz zrezygnował.

W procesie opracowywania „Studium”, każdy obywatel, w tym radny, miał możliwość wglądu do materiałów planistycznych zawierających każdy z wariantów obwodnicy, zapoznania się ze szczegółami i wniesienia ewentualnych uwag. Nie trafny jest zatem zarzut, że radni nie mieli możliwości zapoznania się ze wszystkimi wariantami przebiegu obwodnicy.

W procesie opracowywania projektu studium Burmistrz Zabłudowa dopełnił wszelkich formalności i czynności przewidzianych w art. 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Burmistrz powtarzając trzykrotnie - niektóre, niezbędne zdaniem Burmistrza, lecz nie nakazane ustawą - czynności formalnoprawne w przedmiocie wyznaczenia trasy obwodnicy miasta Białegostoku, jako elementu przewidzianego w planie zagospodarowania przestrzennego województwa podlaskiego, uchwalonego uchwałą Nr IX/80/03 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 27 czerwca 2003 roku (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 108, poz. 2026), dał dowód szczególnej staranności w kształtowaniu infrastruktury drogowej przebiegającej przez Gminę oraz troski, by inwestycja ta była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców, wybierając wariant przebiegu drogi rodzący w przyszłości najmniej konfliktów społecznych, jak też środowiskowych.

2) Przedmiot głosowania przez radnych nie był błędny, jak twierdzi Zarząd Społecznego Komitetu Protestacyjnego. Przedmiotem głosowania była uchwała w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Zabłudów, w którym to Studium (w III wariancie przebiegu obwodnicy) zaprojektowane zostało we wsi Kuriany rondo, a nie węzeł. Rada Miejska mogła się opowiedzieć „za” lub „przeciw” temu projektowi - opowiedziała się „za” tym projektem. Rada podjęła zatem suwerenną decyzję zgodnie, z którą we wsi Kuriany ma powstać rondo, a nie węzeł. Warianty zlecane przez GDDKiA są tylko materiałami do dyskusji i to nieoficjalnymi.

3) Radni nie byli zapoznani wcześnie, tj. przed sesją Rady Miejskiej, z dokumentacją firmy TRANSPORJEKT GDAŃSK, ponieważ nie było takiej możliwości ani potrzeby.

Burmistrz Zabłudowa, na własną prośbę, uzyskał to opracowanie w przeddzień sesji z GDDKiA (25 listopada 2005 roku). Materiały te nie są oficjalnymi dokumentami GDDKiA, lecz jedynie rozważanymi przez TRANSPORJEKT GDAŃSK dwoma wariantami przebiegu obwodnicy przez obszar Gminy Zabłudów, z których:

- I wariant pokrywa się wariantem III opracowanym przez Burmistrza, przyjętym w Studium;

- zaś wariant II opracowania gdańskiego w znacznym stopniu pokrywa się z II wariantem opracowanym przez Burmistrza i wyłożonym do publicznego wglądu w dniach od 14 lutego do 17 marca 2005 roku, z dyskusją publiczną w dniu 17 marca 2005 roku- do którego liczne uwagi wnieśli mieszkańcy wsi Protasy.

W materiałach opracowanych przez TRANSPORJEKT GDAŃSK rozważa się warianty przebiegu obwodnicy - podobnie jak w 9 wariantach opracowanych przez zespół projektowy opracowujący Studium - z których jeden jest częścią uchwalonego Studium.

Jak już powiedziano - opracowania gdańskie nie są materiałami zgłoszonymi oficjalnie przez GDDKiA. Dyrekcja nie wypowiedziała się odnośnie wyboru wariantu nadającego się do uchwalenia w Studium.

Gdyby nawet materiały gdańskie były oficjalnie zgłoszone przez GDDKiA, to i tak nie mogłyby być rozpatrywane na sesji Rady Miejskiej w dniu 26 listopada 2005 roku, ponieważ nie zostały przyjęte przez Burmistrza, tj. nie poprzedzone ponownym przeprowadzeniem części procedury formalnoprawnej: uzgadnianie, opiniowanie, wyłożenie do publicznego wglądu, dyskusja publiczna, rozpatrzenie zgłoszonych uwag.

Rada mogła przecież, znając te materiały (zarządzona był przerwa w obradach na zapoznanie się z nimi) nie przyjąć Studium w kształcie przedłożonym przez Burmistrza, tj. z III wariantem obwodnicy, co oznaczałoby zahamowanie prac nad sporządzeniem Studium - dokumentu tak niezbędnego dla Gminy.

Rada Miejska suwerennie podjęła uchwałę o uchwaleniu Studium z najmniej kolizyjnym wariantem przebiegu obwodnicy. Nie uchwalenie Studium do końca 2005 roku wiązałoby się z dużymi kosztami i z zahamowaniem procesów inwestycyjnych w Gminie, co nie leży w jej interesie.

Do sprawy przebiegu obwodnicy przez obszar Gminy Zabłudów zawsze można wrócić poprzez zmianę uchwały w sprawie Studium lub w drodze ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz. U. Nr 80, poz. 721).

4) Nieprawdziwe jest twierdzenie, iż Radni nie otrzymali w ustawowym terminie projektu Studium. Radni otrzymali stosowne materiały na 7 dni przed terminem sesji.

5) Nieuwzględnienie opinii inwestora (GDDKiA) nie narusza art. 11 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Opinia GDDKiA rozpatrzona przez Burmistrza nie mogła być uwzględniona, ponieważ zmierzała do zahamowania prac nad Studium. Mimo zapowiedzi zawartych w opinii i wcześniejszych pismach - Dyrekcja nie dostarczyła na czas materiałów dotyczących wariantu obwodnicy przez siebie proponowanego. Ponadto opinie zgłaszane do studium nie są wiążące dla Burmistrza Zabłudowa, ani tym bardziej - dla Rady Miejskiej.

6) Burmistrz uwzględnił opinię Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, dotyczącą Studium na posiedzeniu w dniu 24 września 2004 roku.

7) W odniesieniu do zarzutów dotyczących rzekomych błędów merytorycznych zawartych w Studium stwierdza się, że:

- Odnośnie zarzutów dotyczących przyjęcia w części Studium obejmującej uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego Gminy, stanu istniejącego z 2002 roku. Kwestie te zostały przez zespół projektowy wyjaśnione na sesji i wynikają z tego, że projekt Studium został uzgodniony i zaopiniowany we wrześniu 2004 roku. Wszelkie dane statystyczne i inne możliwe do uzyskania w tym czasie dotyczyły roku 2002 (materiały statystyczne za 2003 roku zostały opublikowane w grudniu 2004 roku). Stąd też, dla uzyskania jednolitego obrazu Gminy i stanu jej zagospodarowania przyjęto stan z 2002 roku, jako bazę wyjściową do opracowania kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Chodzi przecież o uchwycenie tendencji rozwojowych Gminy, a nie o szczegóły stanu istniejącego na koniec 2005 roku.

Nie aktualizowano uzgodnionej już części Studium dotyczącej stanu istniejącego, ponieważ zahamowanie uchwalenia studium w 2004 roku spowodowane było dyskusją nad przebiegiem obwodnicy Białegostoku i dlatego przedmiotem ponownych uzgodnień, opinii, wyłożenia do publicznego wglądu były trzy warianty obwodnicy, a nie opis stanu istniejącego. Nie jest zatem błędem merytorycznym przyjęcie w Studium, jako punktu wyjścia do rozważań nad perspektywą rozwoju Gminy, stanu zagospodarowania z 2002 roku.

Żadna istniejąca na terenie gminy firma nie zostanie zlikwidowana na skutek budowy obwodnicy przewidzianej w III wariancie jej przebiegu, jak stwierdza to Zarząd Społecznego Komitetu Protestacyjnego

- Odnośnie zarzutów dotyczących objęcia w Studium miejscowości, które z dniem 1 stycznia 2006 roku wejdą w obszar miasta Białegostoku - należy stwierdzić, że prawo w art. 9, ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jednoznacznie stwierdza, że „studium sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych gminy”. Dopóki zatem miejscowości te leżą w granicach administracyjnych Gminy Zabłudów, dopóty nie można ich wyłączać z opracowanego Studium. Uchwała Rady o uchwaleniu Studium z dnia 26 listopada 2005 roku byłaby nieważna, gdyby usunięto ze Studium miejscowości, które mają wejść w obszar miasta Białegostoku z dniem 1 stycznia 2006 r.

- Odnośnie zarzutu, iż w Studium przewiduje się budowę ronda we wsi Kuriany na skrzyżowaniu dróg S 19 i nowej drogi Nr 65 Kudrycze - Grabówka, co jest niezgodne z przewidywaniami inwestora, który zamierza budować tu węzeł - i ta kwestia została dostatecznie wyjaśniona i umotywowana w § 2 ust. 2 pkt 6 załącznika nr 4 do uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 listopada 2005 roku w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Zabłudów, który brzmi:

„6) Odnośnie wątpliwości Społecznego Komitetu Protestacyjnego, co do prawdziwości intencji gminy, która w studium rezerwuje teren we wsi Kuriany pod budowę skrzyżowania dróg w postaci ronda (co wymaga mniejszego terenu), a nie węzła - jak przewiduje to docelowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, to nasze przekonanie o nadmiernym zakresie przewidywanej przez zarządcę drogi inwestycji drogowej na odcinku węzeł Kudrycze - rondo Kuriany - Grabówka opieramy na następujących przesłankach, spostrzeżeniach i faktach:

a) Znając zamiary przyszłościowych rozwiązań komunikacyjnych w rejonie Białegostoku, obejmujące budowę dróg S 8, S 19 i Nr 65, w tym przedłużenie w Białymstoku ulicy Generała Andersa po śladzie ulicy 27 Lipca do Grabówki, w kierunku Bobrownik (droga Nr 65) uważamy, że przewidywana droga na odcinku węzeł Kudrycze - rondo Kuriany tylko okresowo będzie pełniła funkcję drogi klasy GP jako skrót drogi S 19 z Białegostoku do Lublina, zaś po wybudowaniu drogi S 19 po południowo-zachodniej stronie Białegostoku (przez gminy: Dobrzyniewo Duże, Turośń Kościelna, Juchnowiec Kościelny do węzła Kudrycze i dalej w kierunku Wojszek), odcinek drogi węzeł Kudrycze - rondo Kuriany - Grabówka straci na znaczeniu i będzie wykorzystywany głównie jako skrót prowadzący z przejścia granicznego Bobrowniki na południe kraju, umożliwiając łatwy dostęp do drogi S 19 bez potrzeby przejazdu przez miasto Białystok. Uważamy, że będzie możliwe obniżenie klasy tej drogi do klasy G.

W tej sytuacji zbędna jest, naszym zdaniem, budowa we wsi Kuriany skrzyżowania istniejącej drogi S 19 Białystok - Zabłudów - Lublin z projektowaną drogą węzeł Kudrycze - Kuriany - Grabówka w postaci węzła, co wymagałoby przeznaczenia na ten cel znacznej powierzchni terenu i tworzyłoby konflikt z zagospodarowaniem przestrzennym występującym w tym obszarze. Naszym zdaniem, wystarczy w tym miejscu budowa skrzyżowania w postaci ronda, co wymaga znacznie mniejszej powierzchni i nie stwarza konfliktów przestrzennych.

b) Zgodnie z §55, ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430, z późn. zm.) na drogach klasy GP (a taka droga ma być budowana na odcinku węzeł Kudrycze - rondo Kuriany) może być zastosowane skrzyżowanie skanalizowane, np. rondo (niekoniecznie musi to być węzeł, jak zakłada GDDKiA), które umożliwia, zgodnie z §59 tegoż rozporządzenia doprowadzenie doń większej liczb wlotów dróg niż cztery, co będzie miało miejsce na rondzie w Kurianach.

c) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swym piśmie Nr GDDKiA-O/BI-DT-6/4110/24/4/05 z dnia 12 października 2005 r. skierowanym do Społecznego Komitetu Protestacyjnego stwierdza jednoznacznie na podstawie badań ruchu z 2000 i 2005 r., że do 2020 r. lub nieco wcześniej, odcinek drogi węzeł Kudrycze - rondo Kuriany, jako droga GP, może być drogą jednojezdniową ze skrzyżowaniem w Kurianach w postaci ronda.

Gmina zaś jest przekonana, że rozwiązanie to jest rozwiązaniem docelowym, gdyż zbędna będzie rozbudowa tej drogi po zrealizowaniu innych inwestycji drogowych w rejonie miasta Białegostoku wymienionych pod literą a.

W związku z powyższym, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Zabłudów rezerwuje się we wsi Kuriany teren pod budowę skrzyżowania w postaci ronda, a nie węzła. Gdyby w dalekiej perspektywie wystąpiły nieprzewidywalne dziś przyczyny, dla których należałoby wybudować w Kurianach węzeł, to wówczas trzeba będzie się zdecydować na poniesienie znacznych kosztów w celu przekształcenia przestrzeni niezbędnej na ten cel. Jednakże dziś gmina nie widzi potrzeby rezerwowania bez uzasadnienia dużych terenów pod wątpliwe w przyszłości inwestycje drogowe.”

- Odnośnie zarzutu dotyczącego sprzeczności pomiędzy zasadami ochrony zabytków zlokalizowanych na terenie Gminy Zabłudów a zakładaną budową drogi szybkiego ruchu w bezpośrednim sąsiedztwie majątku Bogdaniec, wpisanego do rejestru zabytków -to stwierdza się, że sprzeczności takiej nie ma, ponieważ w Studium nie zakłada się budowy drogi szybkiego ruchu, lecz drogę klasy GP, która nie narusza istniejącego obiektu zabytkowego, a odległość planowanego pasa drogowego od zabytku Bogdaniec wynosi 320 m, co pozwala w pełni zachować wszelkie zasady ochrony zabytków.

- Odnośnie zarzutu, co do sprzeczności pomiędzy wyznaczonym w Studium obszarem strefy „A” przeznaczonym do zabudowy podmiejskiej - pod budownictwo jednorodzinne i inne (Kuriany, Kolonia Kuriany, Halickie) - a planowaną obwodnicą miasta Białegostoku, stanowiącą inwestycję uciążliwą - stwierdza się, że nie mai tu żadnej sprzeczności. Obwodnica zaktywizuje teren umożliwiając jego urbanizację, natomiast sposób zagospodarowania terenu obejmującego w/w wsie z uwzględnieniem obwodnicy jako inwestycji z jednej strony uciążliwej, z drugiej zaś jako elementu miastotwórczego, będzie rozwiązany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który gmina ma zamiar sporządzić dla całego obszaru strefy „A”, co zostało zapisane w Studium.

Przewodnicząca Rady

Teresa Teofilewicz

5

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Walińska

Wprowadzający: Anna Walińska

Data modyfikacji: 2005-12-22

Opublikował: Małgorzata Węcławska

Data publikacji: 2005-12-22