Uchwała Nr XLI/246/06

z dnia 26 października 2006r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towrzyszących projektowi
Untitled

UCHWAŁA NR XLI/246/06

RADY MIEJSKIEJ W ZABŁUDOWIE

z dnia 26 października 2006 roku

w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

Na podstawie art. 53 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Dz. U. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558 i Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Dz. U. Nr 17, poz. 128) uchwala się, co następuje:

§ 1. Określa się tryb prac oraz procedurę uchwalania budżetu:

1) Projekt uchwały budżetowej na dany rok budżetowy opracowywany jest przez Burmistrza na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem:

a) zadań finansowanych z budżetu gminy oraz realizowanych przez jednostki organizacyjne wraz z przewidywanymi zmianami,

b) istniejącego stanu organizacyjno-prawnego oraz stawek podatkowych i opłat wraz z przewidywanymi zmianami,

c) planu stanu zatrudnienia i środków na wynagrodzenia w jednostkach powiązanych z budżetem gminy wraz z przewidywanymi zmianami,

d) przewidywanego wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku poprzedzającym rok budżetowy

e) przyjętych kierunków rozwoju gminy i polityki społeczno-gospodarczej.

2) W terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy kierownicy referatów oraz kierownicy jednostek organizacyjnych przedkładają propozycje do projektu uchwały budżetowej uwzględniające wytyczne określone w punkcie 1 zawierające:

a) w zakresie jednostek budżetowych:

- wielkości planowanych dochodów i wydatków niezbędnych do prowadzenia działalności bieżącej oraz wydatków majątkowych w układzie dział, rozdział, paragraf,

- niezbędne materiały kalkulacyjne w zakresie planowanych dochodów i wydatków,

b) w zakresie instytucji kultury:

- wielkość planowanych przychodów,

- wielkość planowanych kosztów działalności,

- wielkość planowanej dotacji z budżetu gminy,

3) Komisje Rady Miejskiej, Radni Rady Miejskiej, przedstawiciele jednostek pomocniczych oraz inne podmioty składają propozycje do projektu uchwały budżetowej w terminie określonym w punkcie 2,

4) Podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymać dotacje z budżetu gminy na zasadach określonych w odrębnych uchwałach Rady Miejskiej,

5) Informacje planistyczne określone w punkcie 2 i 3 stanowią materiał kalkulacyjny dla Skarbnika do przygotowania zbiorczego zestawienia proponowanych dochodów i wydatków do projektu budżetu,

6) Projekt uchwały budżetowej uwzględniający elementy wynikające z § 2 niniejszej uchwały Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej oraz przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej - w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej - Burmistrz przedstawia Radzie Miejskiej przed uchwaleniem budżetu.

7) W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów planów finansowych,

8) Jednostki opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w punkcie 9 - nie później niż w terminie ustawowym,

9) Przekazany przez przewodniczącego Rady Miejskiej projekt uchwały budżetowej rozpatrują i opiniują stałe Komisje Rady Miejskiej, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej,

10) Komisje zgłaszając propozycję wprowadzenia do projektu uchwały budżetowej nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego już w projekcie, wskazują źródło jego sfinansowania,

11) Opinie do projektu uchwały budżetowej, względnie wnioski o jej korektę, Komisje Rady Miejskiej przedkładają na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu - Burmistrzowi oraz Komisji Planowania i Finansów,

12) Komisja Planowania i Finansów po zapoznaniu się z opiniami pozostałych Komisji Rady Miejskiej w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania, formułuje ostateczną opinię i przedstawia ją Burmistrzowi,

13) Po rozpatrzeniu opinii i wniosków o korektę, o których mowa w punkcie 11 i 12 - Burmistrz wnosi ewentualną autopoprawkę do projektu uchwały budżetowej,

14) Przewodniczący Rady Miejskiej zwołuje sesję budżetową w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego,

15) Porządek sesji budżetowej winien zawierać:

a) przedstawienie przez Burmistrza projektu budżetu,

b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

c) przedstawienie opinii Komisji Planowania i Finansów,

d) przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii i wniosków komisji,

e) głosowanie nad projektem uchwały.

17) Burmistrz w terminie 21 dni od dnia uchwalenia przez Radę Miejską uchwały budżetowej:

a) opracowuje układ wykonawczy budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji dochodów i wydatków, z wyodrębnieniem Urzędu Miejskiego i podległych jednostek budżetowych,

b) przekazuje podległym jednostkom organizacyjnym informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji,

c) opracowuje plan finansowy zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, przyjmując jako podstawę dla danego planu kwotę dotacji przyznanych na ten cel oraz wysokość dochodów związanych z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa.

18) Jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

§ 2. Ustala się rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej:

1) Projekt uchwały budżetowej zawiera zestawienia tabelaryczne określające:

a) prognozowane dochody budżetowe według źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,

b) wydatki budżetowe w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:

- wydatków bieżących, w szczegółowości określonej w art. 184 ust. 1 pkt. 2a ustawy o finansach publicznych,

- wydatków majątkowych,

c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej,

d) przychody i rozchody budżetu gminy,

e) wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne przyjęte przez Radę Miejską,

f) wydatki na programy realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,

g) plany przychodów i wydatków dochodów własnych jednostek budżetowych,

h) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,

i) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek na:

- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,

- finansowanie planowanego deficytu budżetu,

- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów.

j) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,

k) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami,

l) dotacje związane z realizacją zadań gminy (inne niż określone w lit. j),

ł) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych, realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

m) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

n) upoważnienia dla Burmistrza do:

- zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz programy realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi,

- zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,

- zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetu,

- dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 188 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,

- lokowania czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach aniżeli bank prowadzący obsługę budżetu,

- udzielania poręczeń i gwarancji,

- samodzielnego zaciągania zobowiązań jednorazowo do określonej kwoty,

2) do projektu uchwały budżetowej dołącza się:

a) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającą z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,

b) informację o stanie mienia komunalnego, zawierającą dane określone w art. 180 ustawy o finansach publicznych - według stanu na dzień 30 września,

c) objaśnienia obejmujące:

- omówienie szacowanych dochodów,

- omówienie prognozowanych wydatków, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych i dotacji.

§ 3. Traci moc uchwała Nr VIII/49/03 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 23 lipca 2003 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady

Teresa Teofilewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Jolanta Iwaniuk

Wprowadzający: Jolanta Iwaniuk

Data modyfikacji: 2006-11-08

Opublikował: Małgorzata Węcławska

Data publikacji: 2006-11-08