Uchwała Nr XXXVI/217/06

z dnia 30 maja 2006r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zabłudów
UCHWAŁA NR XXXVI/…

UCHWAŁA NR XXXVI/217/06

RADY MIEJSKIEJ W ZABŁUDOWIE

z dnia 30 maja 2006 r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zabłudów.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska w Zabłudowie uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zabłudów, zwany dalej regulaminem, w następującej treści:

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zabłudów.

§ 2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Zabłudów.

ROZDZIAŁ 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości i w miejscach publicznych

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego;

2) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego;

3) utrzymania czystości i porządku na chodniku położonym bezpośrednio przy granicy nieruchomości;

4) usuwania sopli i nawiasów śniegu z dachu stwarzających zagrożenie dla przechodniów.

2. Wykonanie obowiązków, o których mowa w ust. 1 na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych.

3. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących te tereny.

4. Utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych należy do zarządców tych dróg.

5. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż wymienione w ust. 1, 2, 3 i 4 należą do gminy.

6. Jeżeli gmina pobiera opłaty za parkowanie pojazdów na chodnikach wymienionych w ust. 1 pkt 3 obowiązki dotyczące utrzymania czystości i porządku należą do niej.

7. Jeżeli zarządca drogi pobiera opłaty za parkowanie pojazdów na chodnikach wymienionych w ust. 1 pkt 3 obowiązki dotyczące utrzymania czystości i porządku należą do niego.

8. Usuwanie błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń w miarę potrzeb.

9. Mycie pojazdów poza myjniami dopuszczone jest pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do kanalizacji lub zbiornika bezodpływowego.

10. Doraźne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją dopuszczalne są na nieruchomości poza warsztatami przeznaczonymi do tego rodzaju napraw, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia środowiska oraz nie będą stwarzać uciążliwości współużytkownikom nieruchomości, na której odbywa się naprawa jak również użytkownikom nieruchomości sąsiednich.

ROZDZIAŁ 3

Zasady gromadzenia i pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania odpadów komunalnych przez wydzielanie z nich dodatkowo:

1) odpadów ulegających biodegradacji;

2) odpadów niebezpiecznych;

3) odpadów opakowaniowych;

4) odpadów wielkogabarytowych;

5) odpadów budowlanych.

2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażenia jej w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia poszczególnych rodzajów odpadów i niedopuszczania do przepełniania ich. Pojemność, ilość i rodzaj pojemników powinna być dostosowana do ilości gromadzonych odpadów i sposobu ich segregacji.

3. Do gromadzenia odpadów na nieruchomości należy stosować pojemniki, które spełniają wymagania stosowanych norm określonych przepisami szczególnymi oraz:

1) dają gwarancję bezpieczeństwa użytkowania;

2) są dopasowane do urządzeń załadowczych stosowanych na pojazdach odbierających odpady.

4. Zabrania się zbierania śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu i odpadów wielkogabarytowych w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów, określonych w ust. 3.

5. W przypadku krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości obowiązany jest zgłosić ten fakt firmie świadczącej usługi w zakresie odbierania odpadów, w celu odbioru ich z nieruchomości.

6. Miejsca na ustawienie pojemników służących do gromadzenia odpadów stałych powinny być przygotowane zgodnie z przepisami szczególnymi.

§ 5. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady, w uzgodnionym terminie swobodny dostęp do pojemników.

§ 6. Odpady z remontów, prowadzonych we własnym zakresie, powinny być gromadzone w odrębnych kontenerach lub odpowiednio przygotowanych miejscach na nieruchomości w sposób niezagrażający życiu i zdrowiu jej użytkowników.

§ 7. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone w odpowiednio przygotowanych miejscach na nieruchomości w sposób niezagrażający życiu i zdrowiu jej użytkowników oraz nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby trzecie i umożliwiający łatwy dostęp przedsiębiorcy odbierającemu odpady.

§ 8. Odpady niebezpieczne powstające w gospodarstwach domowych w tym między innymi: zużyte baterie, świetlówki, pojemniki po tuszach od drukarek należy przekazywać podmiotom uprawnionym odbierającym tego typu odpady z nieruchomości. Odpady te właściciel nieruchomości do czasu przekazania właściwemu podmiotowi powinien przechowywać w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie środowiska i zagrożenie życia oraz zdrowia ludzi.

§ 9. Mieszkańcy gminy oraz osoby przebywające na jej terenie zobowiązani są do korzystania z koszy ulicznych lub zabierania odpadów ze sobą w przypadku braku takich koszy na danym terenie.

§ 10. Organizator imprezy o charakterze publicznym zobowiązany jest do:

1) wyposażenia miejsca, w którym się ona odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczy toalet;

2) oczyszczenia terenu, na którym odbywała się impreza i terenów przyległych, jeśli zajdzie taka potrzeba, niezwłocznie po jej zakończeniu.

§ 11. Ustala się, że w poszczególnych latach należy ograniczyć kierowanie do składowania na składowisko ilość odpadów biodegradowalnych poprzez osiągnięcie następujących wskaźników:

1) w m. Zabłudów:

a) w 2010 roku do 128 kg na mieszkańca na rok,

b) w 2013 roku do 85 kg na mieszkańca na rok,

c) w 2020 roku do 60 kg na mieszkańca na rok,

2) na terenie gminy:

a) w 2010 roku do 39 kg na mieszkańca na rok,

b) w 2013 roku do 26 kg na mieszkańca na rok,

c) w 2020 roku do 18 kg na mieszkańca na rok.

§ 12 Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do:

1) przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej;

2) wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków w przypadku braku sieci kanalizacyjnej na terenie gdzie położona jest nieruchomość.

§ 13. Obowiązek wynikający z § 12 staje się wymagalny z dniem oddania do użytku na nieruchomości obiektu budowlanego nowowybudowanego, przebudowanego, rozbudowanego, nadbudowanego wyposażonego w instalację wodociągową bez względu na źródło zasilania obiektu bieżącą wodą.

§ 14. W przypadku istniejących obiektów wyposażonych w instalację wodociągową, w których powstają ścieki, obowiązek wynikający z § 12 staje się wymagalny z dniem 01.01.2008 r.

ROZDZIAŁ 4

Zasady i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości

§ 15. Częstotliwość odbierania z nieruchomości odpadów komunalnych zawierających składniki ulegające biodegradacji powinna być dostosowania do ilości gromadzonych odpadów, jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

§ 16. Częstotliwość odbierania z nieruchomości odpadów komunalnych pozostałych nie zawierających składników ulegających biodegradacji powinna być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów.

§ 17. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia usuwania nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością ustaloną w umowie, a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika, zgłoszenie tego faktu przedsiębiorcy indywidualnie.

§ 18. Wykonanie obowiązków, o których mowa w § 15, 16 i 17 właściciel nieruchomości zapewnia poprzez zawarcie umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z takich usług oraz przechowywania dowodów płacenia za ich wykonanie przez okres trzech lat.

§ 19. Odpady wielkogabarytowe i z remontów przedsiębiorca odbiera z nieruchomości po otrzymaniu od właściciela nieruchomości zamówienia na usługę. Częstotliwość usuwania z nieruchomości tych odpadów powinna wynikać z potrzeb.

§ 20. Częstotliwość opróżniania koszy ulicznych powinna być dostosowana do potrzeb jednakże nie rzadziej niż raz na tydzień.

ROZDZIAŁ 5

Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

§ 21. Odpady komunalne zebrane z terenu Gminy Zabłudów, które nie mogą być poddane odzyskowi należy składować na gminnym wysypisku śmieci w lesie k/Zabłudowa.

§ 22. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych przedsiębiorcy zobowiązani są do wywożenia do stacji zlewnych lub oczyszczalni zgodnie z zawartymi umowami.

§ 23. Dopuszcza się:

1) kompostowanie odpadów biodegradowalnych nadających się do kompostowania na terenie nieruchomości na własne potrzeby właściciela;

2) spalanie odpadów roślinnych poza instalacjami na nieruchomości, jeżeli nie naruszy to przepisów odrębnych i nie będzie powodować uciążliwości współużytkownikom nieruchomości oraz użytkownikom nieruchomości sąsiednich.

ROZDZIAŁ 6

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 24. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia wszelkich starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.

§ 25. 1. Wyprowadzający psy są zobowiązani do:

1) prowadzenia psa na uwięzi, a psy rasy uznawanej za agresywną lub potencjalnie mogącemu zagrozić otoczeniu do nałożenia kagańca;

2) usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy, postanowienie nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.

2. Zabrania się:

1) wprowadzania psów na teren placów zabaw i piaskownic dla dzieci;

2) wprowadzania psów do placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów użytku publicznego, jeżeli wynika to z oznakowania tych obiektów i placówek.

3. Dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.

§ 26. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

ROZDZIAŁ 7

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta gospodarskie

§ 27. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej nie może zanieczyszczać środowiska, powodować zagrożeń sanitarno - epidemiologicznych i uciążliwości współużytkownikom nieruchomości oraz użytkownikom nieruchomości sąsiednich;

2) zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w odpowiednich pomieszczeniach zgodnie z wymaganiami przepisów szczególnych w tym zakresie. Zakazuje się na terenach wyłączonych z produkcji rolnej utrzymywania trzody chlewnej oraz królików w systemie wolnowybiegowym;

3) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych;

4) przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości,
w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.

ROZDZIAŁ 8

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 28. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, w miarę potrzeby deratyzacji na terenie nieruchomości.

§ 29. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

§ 30. Termin przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji podaje Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez rozwieszenie ogłoszeń na terenie gminy.

ROZDZIAŁ 9

Postanowienia karne

§ 31. 1. Naruszenie przepisów regulaminu podlega karze grzywny przewidzianej w ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114 ze zm.).

2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148 ze zm.).

§ 32. 1. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zabłudowa.

2. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Burmistrz Zabłudowa.

§ 33. Traci moc uchwała Nr XXVIII/166/97 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 27 czerwca 1997 roku w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Zabłudów.

§ 34. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodnicząca Rady

Teresa Teofilewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Lech Ryszard Krzymiński

Wprowadzający: Lech Ryszard Krzymiński

Data modyfikacji: 2006-06-07

Opublikował: Małgorzata Węcławska

Data publikacji: 2006-06-07