Uchwała Nr XIII/98/2012
uchwała nr XIII/98/2012
RADY MIEJSKIEJ W ZABŁUDOWIE
z dnia 20 stycznia 2012 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów
na lata 2012 - 2025
Na podstawie oraz art. 226, art. 227, art. 228, art. 229, art. 230 ust 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz.1020) w związku z art. 121, ust. 8 i art. 122 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz.1241) oraz art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 116, poz.1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28 poz. 142, 146, Nr 106, poz. 675) Rada Miejska postanawia:
§ 1. Uchwalić Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Zabłudów na lata 2012 - 2025 zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Uchwały,
§ 2. Objaśnienia przyjętych wartości, stanowi Załącznik Nr 2 do Uchwały.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr IV/24/2011 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 31 stycznia 2011 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2011-2023 z późniejszymi zmianami dokonanymi Uchwałą Nr VI/48/2011 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2011-2023, Zarządzeniem Nr VI/68/2011 Burmistrza Zabłudowa z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2011-2023, Uchwałą X/83/2011 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 27 października 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2011-2023, Zarządzeniem Nr VI/155/2011 Burmistrza Zabłudowa z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2011-2023
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zabłudowa
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2012 r.
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr XIII/98/2012
Rady Miejskiej w Zabłudowie
z dnia 20 stycznia 2012 r.
Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej
na lata 2012 - 2025 Gminy Zabłudów
W wieloletniej prognozie finansowej na lata 2012 - 2025 przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków następująco:
1. Na roku 2012 wzrost dochodów i wydatków bieżących o 2,9 % w porównaniu do roku 2011 za wyjątkiem stawek podatkowych, przy których założono wzrost w podatku od nieruchomości 4,% -5%, oraz znaczny wzrost dochodów z tytułu podatku rolnego i leśnego z uwagi wzrost ceny skupu żyta i ceny sprzedaży drewna ogłoszone przez Prezesa GUS. Ponadto zgodnie z założeniami do projektu budżetu przyjęto wzrost wynagrodzeń pracowników niepedagogicznych jednostek budżetowych o 2,9%, a nauczycieli zgodnie z założeniami wzrostu od września 2011 roku o 3,8%. W zakresie dochodów majątkowych wykazano wartości szacunkowe ze sprzedaży majątku w oparciu o dane otrzymane z referatu gospodarki gruntami i geodezji oraz dochody zrealizowane na dzień sporządzenia prognozy. Ponadto ujęto środki które zostaną zwrócone jako refundacja w 2012 roku na wydatki inwestycyjne zrealizowane w 2011 roku.
2. Na roku 2013 zaplanowano wzrost dochodów bieżących o 3 % w porównaniu do roku 2012. Wydatki bieżące, w tym wynagrodzenia założono na poziomie 2012. Dodatkowo na rok 2013 zaplanowano obniżenie wydatków bieżących o kwotę ok. 400 tys. zł w związku z przyjęta uchwałą organu stanowiącego o likwidacji szkoły. W zakresie dochodów majątkowych na podstawie wartości szacunkowych ze sprzedaży majątku założono wzrost dochodów o 5% . Ponadto w związku z planowanymi do realizacji na 2013 rok inwestycjami w zakresie budowy sieci wodociągowych i dróg ujęto planowane do pozyskania środki z dotacji z funduszy unijnych. W roku 2013 przewidziano zaciągnięcie kredytu na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań w wysokości 1.020 tys. zł.
3. Na roku 2014 zaplanowano wzrost dochodów bieżących o 4 % w porównaniu do roku 2013. przewidziano wzrost wydatków bieżących, w tym wynagrodzeń o 1%. W zakresie dochodów majątkowych wykazano wartości szacunkowe ze sprzedaży majątku i założono wzrost dochodów o 10% . Ponadto w związku z planowanymi do realizacji na 2014 rok inwestycjami w zakresie budowy sieci wodociągowych oraz dróg lokalnych ujęto planowane do pozyskania środki z dotacji z funduszy unijnych oraz dotacji z budżetu państwa. W tym roku zaplanowano iż nadwyżka budżetowa w wysokości 1.060 tys. zł zostanie przeznaczona na spłatę rat zaciągniętych kredytów.
4. Na lata 2015-2016 zaplanowano wzrost dochodów bieżących o 3 % w porównaniu do lat poprzednich. Wydatki bieżące, w tym wynagrodzenia założono iż wzrosną o 2% w skali roku. W zakresie dochodów majątkowych wykazano wartości szacunkowe ze sprzedaży majątku i założono wzrost dochodów o 10% w porównaniu do lat poprzednich. Ponadto w związku z planowanymi do realizacji na lata 2015-2016 rok inwestycjami w zakresie budowy sieci wodociągowych oraz dróg lokalnych ujęto planowane do pozyskania środki z dotacji z funduszy unijnych oraz dotacji z budżetu państwa. Przyjęto również że nadwyżka budżetowa w wysokości 1.060 tys. zł /2015/ i 1.224 tys. zł /2016/ zostanie przeznaczona na spłatę rat zaciągniętych kredytów.
5. Na lata 2017 -2019 została przyjęta jako planowany wzrost dochodów bieżących o 3 %, wydatków bieżących w, w tym wynagrodzeń 3%. W zakresie dochodów majątkowych zakłada się coroczny wzrost dochodów o 10% mając na uwadze wzrost zainteresowania zakupem działek dla celów realizacji inwestycji . Ponadto w związku z planowaną absorpcją środków unijnych na lata 2014-2018 założono pozyskiwanie środków na inwestycje w zakresie budowy dróg oraz sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w tym okresie. Powstałą w każdym roku nadwyżkę budżetową zg. z załącznikiem Nr 1 przeznacza się na spłatę kredytów i pożyczek.
6. Prognoza na lata 2020 -2025 została przyjęta jako planowany wzrost dochodów bieżących o 3 %, wydatków bieżących w, w tym wynagrodzeń 2%. W zakresie dochodów majątkowych zakłada się coroczny wzrost dochodów o 5% . Na lata 2019 - 2025 założono dochody wyłącznie ze sprzedaży mienia z przeznaczeniem na realizowane wydatki inwestycyjne ponadto powstałą w każdym roku nadwyżkę budżetową zg. z załącznikiem Nr 1 przeznacza się na spłatę kredytów i pożyczek.
Należy stwierdzić iż konieczność przygotowania wieloletniej prognozy finansowej zgodnie z art. 227 ust. 2. w przypadku Gminy Zabłudów na lata 2012 -2025 opierając się na wskaźnikach jest obarczone bardzo dużym ryzykiem błędu.
Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie zawartych umów na spłatę kredytów do 2023 roku. W 2012 roku planuje się zaciągnąć pożyczkę i kredyt na wydatki inwestycyjne w wysokości 2.850 tys. zł oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów w wysokości 1.200 tys. zł. W roku 2013 na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów w wysokości 1.020 tys. zł. Od roku 2014 planuje się dokonywanie spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek uzyskaną nadwyżką budżetową. Na podstawie planowanych spłat zaciągniętych i planowanych do pozyskania kredytów gmina przekracza indywidualny wskaźnik zadłużenia od 2014 roku czym nie spełnia ograniczeń wynikających z zapisu art. 243 ustawy o finansach publicznych. Jednakże należy brać pod uwagę iż planowane wartości są wyłącznie wielkościami prognozowanymi i w związku z uzyskanymi w latach 2012-2013 wolnymi środkami wynikającymi z realizacji budżetu kredyty mogą zostać zaciągnięte w wysokości znacznie niższej. O tym iż wskaźnik uzyskuje tendencję wzrostu świadczy fakt iż w prognozie w 2011 roku na lata 2011-2023 wskaźnik nie był osiągnięty w latach 2012-2015, a obecnie po przygotowaniu projektu budżetu na 2012 rok już wyłącznie w latach 2012-2014.
W wieloletniej prognozie finansowej w roku 2011 w kolumnie 8 jako wyłączenie z wyliczenia wskaźnika ujęto wielkość kredytów pozostałych do spłaty zaciągniętych na udział własny w realizacji inwestycji finansowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 powołanej już ustawy o finansach publicznych, a w roku 2012 w kolumnie 6.1.1 jako wyłączenie tę samą kwotę 700 tys. zł w spłatach. W latach 2012 - 2013 łączna kwota długu nie przekracza 60% i łączna kwota spłaty w danym roku rat kredytu i pożyczek nie przekracza 15 % planowanych na dany rok budżetowy dochodów gminy. Jednakże wysokość wskaźników znacznie wzrasta dlatego też zarówno organ stanowiący jak i wykonawczy podjęły decyzję o zmniejszeniu pomocy finansowej dla Powiatu Białostockiego o kwotę 500 tys. zł, co przyczyniło się do obniżenia zadłużenia o kwotę 450 tys. zł w 2012 roku i tym samym skrócenia okresu spłaty planowanego do zaciągnięcia kredytu, ponadto będzie można zaciągać kredyty w wysokości niższej od zaplanowanej, po rozstrzygnięciu przetargów na inwestycje.
Wynik budżetu występujący w Załączniku Nr 1 jako różnica pomiędzy dochodami i wydatkami” określa wysokość deficytu. Gmina Zabłudów w latach 2009-2010 osiągnęła deficyt budżetowy, również na lata 2011 - 2012 planowany jest deficyt, natomiast lata 2014- 2025 powinny zamykać się nadwyżką budżetową.
Do przygotowania wieloletniej prognozy finansowej oraz na podstawie danych do projektu budżetu na 2012 rok przyjęto, iż gmina nie posiada przedsięwzięć spełniających wymogi art. 226 ust. 3 i 4 powołanej ustawy. Występują wyłącznie zadania inwestycyjne jednoroczne oraz zadania rozpoczęte w 2011 roku i podlegające zakończeniu w 2012 roku. Ponadto do części zadań jest przygotowywana dokumentacja, nie jest znana wartość zadania, a koszt dokumentacji jest tylko szacunkowy. Zostały zawarte umowy wieloletnie jednakże nie mogą być traktowane jako przedsięwzięcia ponieważ nie można ustalić limitu na przedsięwzięcie gdyż ceny są wielkościami jednostkowymi /np. wozokilometry, ilość km lub ilość osób objęta badaniami okresowymi/, ponadto w umowach zapisano możliwość zmiany stawki w określonych warunkach. W ocenie Burmistrza przygotowującego projekt wieloletniej prognozy finansowej zadania inwestycyjne i bieżące w powyższym zakresie nie spełniają określenia przedsięwzięcia zawartego w art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.
Metryka strony