GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
Załącznik do uchwały Nr XXIX/238/2014
Rady Miejskiej w Zabłudowie
Z dnia 11 lutego 2014r
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII GMINY ZABŁUDÓW NA 2014r
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Podstawowe kierunki działań określone w Gminnym Programie Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Zabłudów na 2014r - zwanym dalej Programem, odpowiadają zadaniom nałożonym na gminy przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(Dz.U. z 2012 r. poz. 1356, ze zm.) oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. poz. 124 ze zm.)
Program ten precyzuje zadania własne gminy związane z profilaktyką
i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Zabłudów w oparciu o dotychczasowe doświadczenia oraz analizę problemów alkoholowych występujących na terenie Gminy Zabłudów.
Działania programu-realizowane w oparciu o zasadę pomocniczości -adresowane są do osób fizycznych i prawnych, realizujących zadania na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie
w społeczności lokalnej oraz wszystkich mieszkańców Zabłudowa.
Odbiorcy programu:
Dzieci i młodzież szkół podstawowych, gimnazjum, rodzice;
Osoby mające czynny kontakt z alkoholem, narkotykami.
Osoby współuzależnione;
Przedstawiciele instytucji i służb z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi (pedagodzy, psycholodzy, nauczyciele, pracownicy ośrodka pomocy społecznej, pracownicy wymiaru sprawiedliwości, policjanci, pracownicy służby zdrowia, duchowni);
Przedstawiciele władz lokalnych;
Społeczność lokalna.
Zgodnie z treścią ustaw o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przeciwdziałania narkomanii zadania w tym zakresie wykonuje się poprzez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, narkotyków; działalność wychowawczą i informacyjną; ograniczanie dostępności do alkoholu i narkotyków; leczenie osób uzależnionych od alkoholu; zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i narkotyków oraz ich usuwanie oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Realizacja zadań programu jest finansowana ze środków pochodzących z dochodów
z opłat pobieranych przez gminę Zabłudów za zezwolenia na sprzedaż napojów, na podstawie art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Czas realizacji programu to styczeń -grudzień 2014r.
Rozdział II
CELE STRATEGICZNE PROGRAMU
Przeciwdziałanie oraz łagodzenie skutków marginalizacji i wykluczenia społecznego, poprzez podejmowanie, wzmocnienie i inspirowanie działań na rzecz profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz narkomanii. Zapobieganie przemocy domowej. Realizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
CELE OPERACYJNE PROGRAMU
I. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych:
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i zagrożonych uzależnieniem oraz dla osób doznających przemocy w rodzinie
Metody i sposoby realizacji:
finansowanie świadczenia pomocy w zakresie poradnictwa wobec osób uzależnionych od alkoholu oraz osób doznających przemocy domowej w ramach funkcjonowania punktu konsultacyjno-diagnostycznego oraz punktu konsultacyjnego.
wspieranie inicjatyw związanych z problematyką alkoholową.
Wskaźniki monitoringu:
wydatki poniesione na świadczenie pomocy w Punkcie Konsultacyjnym oraz w Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym w bieżącym roku/poprzednim roku
liczba osób korzystających z poradnictwa w Punkcie Konsultacyjnym oraz w Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym w bieżącym roku/poprzednim roku.
Liczba przeprowadzonych konsultacji psychologicznych dla rodzin dotkniętych problemem alkoholizmu oraz dla rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie.
2. Zmniejszenie dostępności i zmiana struktury spożywanego alkoholu oraz podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.13 1 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz występowania przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Metody i sposoby realizacji:
opiniowanie wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży (wg. przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz zgodnie z Uchwałą Nr III/24/03 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 30 stycznia 2003r. dotyczącymi:
Liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu ( z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży;
Zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
kontrolowanie punktów i miejsc sprzedaży napojów alkoholowych.
Występowanie z wnioskiem do Burmistrza o cofnięcie zezwolenia przedsiębiorcom naruszającym zasady sprzedaży napojów alkoholowych.
występowanie do Policji o wszczęcie postępowania dowodowego w razie stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy w zakresie niedozwolonej reklamy napojów alkoholowych oraz sprzedaży alkoholu osobom małoletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw - potwierdzone w protokole kontroli.
nie przekraczanie ustalonej liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Zabłudów zgodnie z Uchwałą Nr III/24/03 Rady Miejskiej z dnia 30 stycznia 2003r.
Wskaźnik monitoringu:
liczba mieszkańców przypadających na punkt sprzedaży napojów alkoholowych
ilość przeprowadzonych kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
ilość wydanych opinii zezwalających na sprzedaż napojów alkoholowych (stałych oraz jednorazowych).
liczba istniejących punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Na terenie gminy Zabłudów
W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw oraz złamania zakazów promocji reklamy napojów alkoholowych gmina może podejmować interwencje oraz występować przed sądem jako oskarżyciel publiczny.
3. Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Metody i sposoby realizacji:
udzielenie dotacji dla świetlicy socjoterapeutycznej.
liczba dzieci i młodzieży biorącej udział w zajęciach odbywających się w świetlicy.
liczba (odsetet) dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, biorących udział w zajęciach odbywających się w świetlicy.
prowadzenie z osobami uzależnionymi od alkoholu i współuzależnionymi rozmów motywacyjnych do podjęcia leczenia.
kierowanie wniosków do Sądu o zastosowanie przymusowego leczenia odwykowego wobec osób nadużywających alkoholu.
finansowanie kosztów zespołu biegłych sądowych (psychologa i psychiatry) orzekających
w przedmiocie uzależnienia od alkoholu poszczególnych osób, wobec których skierowano wnioski o leczenie odwykowe i opłacanie kosztów sądowych - opłaty stałej.współpraca z Zespołem Interdyscyplinarym ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
w zakresie procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie „Niebieska Karta”.współdziałanie z MOPS, ze szkołami i Posterunkiem Policji w Zabłudowie w związku
z interwencjami domowymi i zjawiskami przemocy.finansowanie szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień i udzielania pomocy osobom dotkniętych problemem uzależnienia od alkoholu oraz dotkniętym przemocą.
Wskażnik monitoringu:
kwota dotacji przekazana na działania świetlicy socjoterapeutycznej w bieżącym roku/poprzednim roku.
liczba przeprowadzonych rozmów motywacyjnych z osobami uzależnionymi w bieżącym roku/poprzednim roku.
liczba skierowanych wniosków do Sądu w bieżącym roku/poprzednim roku.
liczba przeprowadzonych interwencji w związku ze zjawiskami przemocy domowej.
liczba finansowanych szkoleń.
4. Ograniczenie zjawiska picia alkoholu przez dzieci i młodzież. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, zajęć sportowych
Metody i sposoby realizacji:
organizowanie i finansowanie edukacyjnych programów i warsztatów profilaktycznych przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych z terenu gminy Zabłudów.
organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych, gdzie występuje problem alkoholowy (profilaktyczne obozy, kolonie, biwaki).
organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży propagująca ideę trzeźwego oraz zdrowego stylu życia poprzez imprezy o charakterze: kulturalno-turystycznym (rajdy, wycieczki -piesze i rowerowe), edukacyjno-artystyczne (plenery, warsztaty, festiwale, festyny, konkursy), sportowym.
wspieranie inicjatyw środowisk wiejskich w zakresie promocji zdrowego trybu życia i organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży.
finansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowo-profilaktycznych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych.
utrwalanie postaw abstynenckich w środowisku dzieci i młodzieży oraz zwiększenie świadomości młodzieży w zakresie szkód wynikających z picia alkoholu.
finansowanie zakupu literatury fachowej i materiałów informacyjno-edukacyjnych oraz prenumeraty czasopism o tematyce uzależnień i przemocy w rodzinie dla potrzeb GKRPA i mieszkańców miasta i gminy Zabłudów.
prowadzenie działań edukacyjnych dla właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych i sprzedawców (wewnętrzne szkolenia).
Wskaźnik monitoringu:
liczba zrealizowanych programów profilaktycznych.
liczba działań służących promocji zdrowego stylu życia z uwzględnieniem aktywności kulturalnej i sportowej dzieci i młodzieży.
liczba dzieci i młodzieży uczestniczących w organizowanych zajęciach.
wydatki poniesione na kampanie, programy i działania edukacyjne w zakrsie profilaktyki alkoholowej.
liczba wspartych podmiotów.
II. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem narkotyków:
Metody i sposoby realizacji:
1. Wspieranie programów profilaktycznych na wszystkich poziomach edukacji: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, w szczególności programów, które uzyskały rekomendację Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
2. Rozwój i wsparcie oferty pozaszkolnych zajęć dla dzieci i młodzieży utrwalającej postawy abstynenckie oraz zwiększenie świadomości młodzieży w zakresie szkód wynikających z sięgania po środki odurzające, narkotyki.
3. Wspomaganie działań instytucji , organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii.
Wskaźniki monitoringu:
wydatki na realizację programów profilaktyki uniwersalnej w bieżącym roku/poprzednim roku,
liczba szkół oraz innych placówek systemu oświaty w których realizowane są programy profilaktyki uniwersalnej w bieżącym roku/poprzednim
wykaz zrealizowanych programów i ich odbiorców.
liczba osób objętych programem profilaktyki uniwersalnej w systemie oświaty w bieżącym roku/poprzednim roku.
badania ankietowe wśród młodzieży szkolnej.
ROZDZIAŁ III
REALIZATORZY PROGRAMU
1) Burmistrz Zabłudowa
2) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w zakresie:
a) inicjowania i koordynowania polityki gminy wobec problemów alkoholowych
i przeciwdziałania narkomanii i przemocy w rodzinie;
b) prowadzenia kontroli i przestrzegania warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
c)kierowania do sądu wniosków o przymusowe leczenie odwykowe osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków;
d) wydawania opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży alkoholu z uchwałą;
3) Punkt Konsultacyjny w Zabłudowie w zakresie: pomocy osobom uzależnionym
w wyjściu z nałogu i utrzymaniu abstynencji;
4) Stowarzyszenie Społeczno-Edukacyjne „Panorama” w zakresie:
a)udzielania pomocy organizacyjnej w zakresie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych;
5) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zabłudowie w zakresie: pomocy materialnej
i prawnej dla rodzin dotkniętych problemem alkoholowym, przeciwdziałania narkomanii
i przemocy w rodzinie;
6) placówki oświatowe i kulturalne na terenie miasta i gminy Zabłudów w zakresie:
a) wdrażania nowoczesnych programów profilaktycznych;
b) organizacji czasu wolnego i rozwijania zainteresowań związanych ze zdrowym stylem życia;
c) prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych;
7) Komisariat Policji w Michałowie, Posterunek w Zabłudowie kontroluje funkcjonowanie placówek prowadzących obrót alkoholem, egzekwuje zakaz spożywania alkoholu w miejscach publicznych, prowadzi systematyczne kontrole trzeźwości kierowców, interweniuje w przypadku zakłócania porządku publicznego, prowadzi spotkania z młodzieżą szkolną oraz mieszkańcami gminy, pełni funkcje ochrony przed przemocą w rodzinie;
8) Sąd Rejonowy - V Wydział Rodzinny i Nieletnich - orzeka o obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego oraz ustanawia nadzór kuratora sądowego;
9) inne podmioty, które będą realizować zadania gminnego programu profilaktyki;
ROZDZIAŁ IV
FINANSOWANIE PROGRAMU
Środki na realizację Programu mogą pochodzić z następujących źródeł:
1. Z budżetu gminy z przeznaczeniem na realizację zadań własnych gminy, wynikających
z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz dodatkowych kwot pochodzących z wpłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, których wysokość w 2014 roku szacuje się na kwotę 100.000 zł. Dział 851, Rozdział 85154;
2. Ze środków uzyskanych od innych jednostek samorządu terytorialnego - na podstawie odrębnych porozumień;
3. Ze środków podmiotów wspomagających realizację Programu;
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1. Za udział w jednym posiedzeniu członkowie GKRPA otrzymują wynagrodzenie
w wysokości 100 zł brutto/os. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest na podstawie listy obecności podpisanej przez przewodniczącego komisji;
2. Za kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych członkowie GKRPA otrzymują wynagrodzenie w wysokości 100 zł brutto/os. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest
na podstawie listy obecności dołączonej do protokołu z posiedzenia lub do protokołu
z przeprowadzonej przez Komisję kontroli;
3. Sekretarz komisji za prowadzenie dokumentacji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 530 zł brutto miesięcznie;
4. Przewodniczący komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 300 zł brutto miesięcznie.
5. Wynagrodzenie jest wypłacane jeden raz w miesiącu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Działania podejmowane przez gminę na rzecz ograniczenia szkód powodowanych przez alkohol skierowane są do wszystkich mieszkańców - również tych niepijących- do osób dorosłych i do nastolatków, do kierowców i do pracodawców, do sprzedawców napojów alkoholowych. Prawo paradoksu prewencyjnego uświadamia również, dlaczego równie mylące może być pojmowanie problemów alkoholowych w kategoriach patologii społecznej czy marginesu społecznego. Polityka wobec alkoholu dotyczy całej populacji, a nie tylko stosunkowo wąskiej, w porównaniu z całą gminą. Grupy osób uzależnionych. Schematyczne nazywanie problemów powodowanych przez alkohol patologią czy marginesem społecznym niesie ze sobą niebezpieczeństwo dokonania oceny moralnej (obydwa te określenia nie są neutralne emocjonalnie) i może jednocześnie niesłusznie sugerować marginalność tych problemów.
Każde z wymienionych w ustawie zadań własnych gminy może być realizowane na wiele sposobów, jest to uzależnione od możliwości i potrzeb. Z tego względu dokonano analizy najczęściej występujących problemów i w oparciu o wyżej zebrany materiał opracowany został Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 rok.
Metryka strony