Projekt budżetu gminy Zabłudów na 2016 rok

Untitled

ZARZĄDZENIE NR VII/124/2015

BURMISTRZA ZABŁUDOWA

z dnia 12 listopada 2015 r.

w sprawie projektu budżetu Gminy Zabłudów na 2016 rok

Na podstawie art. 233 i art. 238 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, zm. poz. 938, poz. 1646; z 2014 r. poz. 379, poz.911, poz. 1146, poz. 1626, poz. 1877; z 2015 r. poz. 238, poz. 532) oraz Uchwały Nr XXXVII/283/10 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 12 lipca 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Zabłudów szczegółowości projektu budżetu oraz rodzaju materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu zarządza się, co następuje:

§ 1. Ustala się:

1. Projekt budżetu gminy na 2016 rok w formie projektu uchwały budżetowej Rady Miejskiej wraz z załącznikami, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

2. Uzasadnienie do projektu budżetu stanowi załącznik Nr 2.

§ 2. Niniejsze zarządzenie przedkłada się Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku w terminie i na zasadach określonych obowiązującymi przepisami.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr VII/124/2015

Burmistrza Zabłudowa z dnia 12 listopada 2015 r.

PROJEKT

uchwała nr ……..

RADY MIEJSKIEJ W ZABŁUDOWIE

............................... r.

w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Zabłudów na 2016 rok

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 i pkt 9 lit „d” oraz lit „i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594, zm. poz.645, poz. 1318; z 2014 r. poz. 379, poz. 1072; z 2015 r. poz. 1515) oraz art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art.217, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237, art. 242, art. 258 i art. 264 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, zm. poz. 938, poz. 1646; z 2014 r. poz. 379, poz. 911, poz. 1146, poz. 1626, poz. 1877; z 2015 r. poz. 238, poz. 532) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się:

1. Dochody budżetu gminy w wysokości - 28.614.050, z tego:

a) dochody bieżące 25.247.900

b) dochody majątkowe 3.366.150

szczegółowy plan dochodów określa Załącznik Nr 1.

2. Wydatki budżetu gminy w wysokości - 32.054.050,

a) wydatki bieżące 23.759.078

b) wydatki majątkowe 8.294.972

szczegółowy plan wydatków określa Załącznik Nr 2.

§ 2. W budżecie tworzy się rezerwy:

1. Ogólną w wysokości 166.000 zł

2. Celową w wysokości 64.000 zł, z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.

§ 3.1. Ustala się limity wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w 2016 roku zgodnie z Załącznikiem Nr 3.

2. Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych zgodnie z Załącznikiem Nr 4.

§ 4. Deficyt budżetu gminy w wysokości 3.440.000 zł, zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:

  1. wolnych środków - 1.300.000 zł

  2. emisji papierów wartościowych - 2.140.000 zł.

§ 5. Łączna kwota przychodów budżetu w wysokości 4.100.000 zł oraz łączna kwota rozchodów budżetu wysokości w 660.000 zł, zgodnie z Załącznikiem Nr 5.

§ 6. Limity zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na:

1) sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 1.500.000 zł

2) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu - w kwocie 2.140.000

3) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów                 - w kwocie 660.000 zł.

§ 7. 1. Ustala się dochody w kwocie 122.500 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 115.500 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

2. Ustala się wydatki w kwocie 7.000 zł na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii.

3. Ustala się wydatki w kwocie 4.000 zł na realizację zadań z zakresu programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

4. Ustala się dochody w kwocie 15.000 zł pochodzące z opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska, które przeznacza się na realizacje zadań określonych ustawą Prawo ochrony środowiska.

5. Dochody w kwocie 670.660 zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami, przeznacza się na wydatki związane z pokryciem kosztów systemu gospodarowania odpadami, zgodnie z art.6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

§ 8. Zestawienie planowanych kwot dotacji z budżetu Gminy, zgodnie z załącznikiem Nr 6 do niniejszej uchwały.

§ 9. Wyodrębnia się w budżecie kwotę 426.100 zł do dyspozycji sołectw, zgodnie z załącznikiem Nr 7.

§ 10. Upoważnia się Burmistrza do:

  1. zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych określonych przez Radę Miejską w Zabłudowie na:

a) sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu         - w kwocie 1.500.000 zł;

b) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu - w kwocie 2.140.000 zł

  1. spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów - w kwocie 660.000 zł

2. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,

3. przekazywania uprawnień jednostkom organizacyjnym do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,

4. dokonywania zmian w planie wydatków, w tym na wynagrodzenia ze stosunku pracy - z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,

5. dokonywania zmian w planie wydatków inwestycyjnych, polegających na przenoszeniu planowanych wydatków między zadaniami z wyłączeniem rozszerzania ich zakresu rzeczowego oraz wprowadzania nowych zadań,

6. przekazywania kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków,

7. przekazywania kierownikom innych jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków,

  1. lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.

§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zabłudowa.

§ 12. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego oraz na stronie BIP Urzędu Miejskiego.

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr VII/124/2015

Burmistrza Zabłudowa z dnia 12 listopada 2015 r.

Budżet gminy jest najważniejszym aktem prawnym stanowiącym podstawę finansowego funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego.

Obowiązująca od 1 stycznia 2010 roku ustawa o finansach publicznych, uchwalona dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) wprowadziła zmiany zarówno w organizacji sektora finansów publicznych jak też w kształcie uchwały budżetowej. W ustawie tryb prac nad budżetem jednostki samorządu terytorialnego reguluje dział V, rozdział 3 pt. „Uchwała budżetowa”.

Projekt budżetu na 2016 rok przygotowano w oparciu o przepisy ustawy o finansach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem art. 242 powołanej wyżej ustawy, w którym wskazano, że organ stanowiący jst nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki. Przy opracowaniu projektu budżetu Gminy Zabłudów na 2016 rok wydatki bieżące zostały zbilansowane dochodami bieżącymi, a kwota 1.488.822 zł dochodów bieżących została przeznaczona na wydatki majątkowe. W budżecie na 2016 rok zaplanowano emisję papierów wartościowych w wysokości 2.800.000 zł. Środki z tego tytułu zostaną przeznaczone na pokrycie deficytu budżetowego w kwocie 2.140.000 zł i spłatę rat zaciągniętych kredytów 660.000 zł. Zaplanowane do uzyskania wolne środki na koniec 2015 roku w kwocie 1.300.000 zł zostaną wykorzystane na pokrycie deficytu budżetowego. W przypadku wygenerowania wyższej kwoty wolnych środków wskazanym jest przeznaczyć je na sfinansowanie deficytu budżetu, co przyczyni się do obniżenia kwoty planowanego do zaciągnięcia zadłużenia.

Projekt budżetu na 2016 rok oparto o obowiązujący stan prawny w zakresie źródeł dochodów - ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zasady klasyfikowania oraz grupowania dochodów i wydatków przyjęto zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Za wyjątkiem dochodów własnych Gminy Zabłudów na rok 2016 podstawę konstrukcji budżetu stanowią dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), z podatku od czynności cywilno-prawnych które są bezpośrednio bądź pośrednio zależne od rozwoju sytuacji makroekonomicznej w Polsce. Dla kształtowania dochodów z ww. źródeł kluczowe znaczenie mają przede wszystkim tendencje w zakresie dynamiki przeciętnego zatrudnienia i przeciętnego wynagrodzenia. Ze względu na istniejące ryzyko odchyleń faktycznych poziomów ww. wskaźników od wielkości prognozowanych, które będą kształtować rzeczywistą sytuację gospodarczą kraju w 2016 roku, budżet Gminy Zabłudów będzie podlegał w trakcie procesu realizacji wielokrotnie korektom zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków.

W realizacji zadań określonych budżetem Gminy Zabłudów uczestniczą: Urząd Miejski, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłudowie, Szkoła Podstawowa w Białostoczku, Szkoła Podstawowa w Rafałówce, Szkoła Podstawowa w Dobrzyniówce, Gimnazjum, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, jednostki OSP oraz samorządowe instytucje kultury - Miejski Ośrodek Animacji Kultury i Biblioteka Publiczna otrzymujące dotacje podmiotowe.

Obsługę finansową Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Miejskiego Ośrodka Animacji Kultury i Biblioteki Publicznej prowadzą zatrudnieni pracownicy wyłonieni w drodze konkursu. Dla wszystkich pozostałych jednostek organizacyjnych obsługę finansową do końca 2016 roku prowadzi Referat Planowania i Finansów Urzędu Miejskiego w Zabłudowie. Obsługę bankową rachunku bieżącego oraz rachunków pomocniczych jednostek prowadzi wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego do końca 2017 roku Podlasko - Mazurski Bank Spółdzielczy w Zabłudowie.

Szacując wielkość dochodów budżetowych na 2016 rok oparto się na przyjętych przez Rząd założeniach makroekonomicznych do ustawy budżetowej na 2016 rok, danych z gminnej ewidencji podatkowej oraz informacji otrzymanych z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego i Krajowego Biura Wyborczego w sprawie dotacji na realizację zadań własnych i zleconych. Informacje dotyczące udziałów w PIT jak również kwot subwencji: części oświatowej i wyrównawczej zawarte zostały w piśmie Ministerstwa Finansów (znak ST3/4820/16/2015).

Po uwzględnieniu powyższych uwarunkowań oraz po dokonaniu wnikliwej analizy wykonania budżetu gminy za 2015 rok przedstawiam Wysokiej Radzie projekt budżetu Gminy Zabłudów na rok 2016 w kwotach:

Dochody 28.614.050, w tym majątkowe 3.366.150

Wydatki 32.054.050, w tym majątkowe 8.294.972

Planowany deficyt budżetu gminy w wysokości 3.440.000 zł, zostanie pokryty wolnymi środkami w kwocie 1.300.000 zł i środkami pochodzącymi z emisji obligacji w 2016 roku w kwocie 2.140.000 zł.

Relację przewidywanych dochodów i wydatków budżetowych roku 2015 w porównaniu do projektu budżetu roku 2016 przedstawia poniższa tabela.

Wyszczególnienie

Przewidywane wykonanie w 2015 rok

Projekt budżetu na 2016 rok

%

Dochody ogółem

27 120 084

28 614 050

105,51

Wydatki ogółem

27 283 084

3054 050

117,49

Deficyt/nadwyżka

- 163 000

- 3 440 000

x

1. Szacunkowo budżet Gminy Zabłudów za 2015 rok zamyka się deficytem w wysokości 163.000 zł. Planowana na rok 2016 emisja obligacji pozwoli na uzyskanie środków na pokrycie niedoboru i umożliwi realizację zadań majątkowych, jednakże spowoduje również wzrost niedoboru skumulowanego budżetu na koniec 2016 roku. Wysokie wydatki bieżące wynikają z wielości zadań, za które odpowiada samorząd, w szczególności z zakresu szeroko rozumianych usług społecznych, które łączą się ze sztywnymi potrzebami wydatkowymi - nie można ich zmniejszać nawet w okresie spowolnienia gospodarczego. W przypadku Gminy Zabłudów w 2016 roku pozytywnym zjawiskiem jest fakt, iż planowane dochody bieżące pokrywają nie tylko wydatki bieżące ale również część wydatków majątkowych. Nie są jednakże wystarczające na spłaty rat pożyczek i kredytów.

2. Wobec ograniczonych możliwości finansowania inwestycji z dochodów własnych, przy dużych kwotach na inwestycje oraz zapewnieniu tzw. „udziału własnego”, konieczne jest wykorzystanie środków z planowanej na 2016 rok emisji obligacji w wysokości 2.800.000 zł - na deficyt związany z zadaniami inwestycyjnymi 2.140.000 zł i spłatę rat kredytów 660.000 zł .

Szacowany stan zadłużenia na dzień 31.12.2016 r. wyniesie 12.090 tys. zł,. Przewidywany wskaźnik poziomu zadłużenia obejmującego wszystkie zaciągnięte kredyty i planowaną emisję obligacji na koniec 2016 roku wyniesie 42,25 %, przy limicie określonym ustawą o finansach publicznych na poziomie 60 %. Bardzo istotnym dla gminy jest fakt spełnienia indywidualnego wskaźnika spłaty wynikającego z art. 243 ustawy o finansach publicznych w latach 2016 - 2027. W 2016 roku indywidualny dopuszczalny wskaźnik spłaty zadłużenia w oparciu o lata 2013-2014 i plan za 3 kwartały 2015 roku wynosi 6,66 % przy założeniu planowanej spłaty na poziomie 3,32 %, a w latach następnych wskaźnik utrzymuje się na stabilnym poziomie. Zmiany dochodów i wydatków majątkowych w 2016 roku, jak również w latach następnych nie powinny wpływać negatywnie na utrzymanie wskaźnika na dopuszczalnym poziomie.

Emisja obligacji w 2016 umożliwia Gminie Zabłudów spełnienie indywidualnego wskaźnika spłaty zobowiązań w latach 2016 - 2027 wynikającego z art.243 uofp oraz pozwoli na korzystanie ze środków Unii Europejskiej w kolejnym okresie prefinansowania w latach 2016-2020, co jest bardzo ważne dla dalszego rozwoju jednostki samorządu terytorialnego.

Planowane dochody ogółem na 2016 rok - 25.291.000 zł w tym:

  1. Dochody własne bieżące w wysokości - 25.247.900 zł stanowią 88,24 % dochodów ogółem, w tym:

  1. Dochody własne: z tytułu podatków i opłat lokalnych, świadczenia usług oraz środki pozyskane z innych źródeł - 14.305.212 zł

  2. Dotacje celowe na zdania zlecone, powierzone i własne - 3.125.388 zł

  3. Subwencje - 7.817.300 zł

  1. Dochody majątkowe pochodzące ze sprzedaży mienia gminy, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności i odszkodowania za przejęte nieruchomości pod inwestycje celu publicznego to kwota 269.1000 zł, a planowane do pozyskania dotacje na zadania inwestycyjne to kwota 3.097.050 zł. Dochody majątkowe stanowią 11,76 % planu dochodów ogółem.

Dz. 010 "Rolnictwo i łowiectwo"

W Rozdz. 01095 Pozostała działalność zaplanowano wpływy z różnych dochodów w wysokości 10.000 zł, w tym ze sprzedaży drewna wyciętego na gruntach gminy 12.250 zł.

Ponadto dochody majątkowe w kwocie 154.600 zł pochodzące ze sprzedaży gruntów położonych na terenach wiejskich gminy.

Dz. 020 "Leśnictwo"

Opłaty za dzierżawę obwodów łowieckich znajdujących się na terenie Gminy Zabłudów dokonują bezpośrednio koła łowieckie oraz Starostwo Powiatowe. Zaplanowane dochody w powyższym zakresie to kwota 6.500 zł.

Dz. 600 "Transport i łączność"

W związku ze zmiana klasyfikacji budżetowej zaplanowane wpłaty w wysokości 10.000 zł z tytułu opłat za zajęcia pasa dróg gminnych, obecnie zostały ujęte w Rozdz. 75618 Wpływy z innych opłata stanowiących dochody jst na podstawie odrębnych ustaw w § 0690.

Jako dochody majątkowe w budżecie została ujęta kwota 16.200 zł z tytułu odszkodowania za grunty stanowiące własność Gminy Zabłudów, a przejęte przez Powiat Białostocki w związku z budową dróg. Mając na uwadze wniosek złożony o dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 budowy ulicy Zamiejskiej w Zabłudowie ujęto w planie dochodów majątkowych kwotę 1.132.050 zł.

Dz. 700 "Gospodarka mieszkaniowa"

Dochody bieżące tego działu w wysokości 128.540 zł to wpłaty z tytułu najmu i dzierżawy gruntów i nieruchomości stanowiących mienie gminne oraz wpłaty za wieczyste użytkowanie gruntów i odsetki w tym zakresie.

Ponadto dochodem majątkowym jest również kwota 84.800 zł, pochodząca ze sprzedaży gruntów na terenie miasta Zabłudów oraz spłaty rat z tytułu rozłożenia na raty należności dotyczącej zakupu nieruchomości. Kwota powyższa jest adekwatna do planowanego wykonania w 2015 roku oraz zakłada wzrost dochodów o 5%. Dochody majątkowe stanowią również rozłożone na raty przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności zgodnie z podpisanymi umowami na kwotę 13.500 zł.

Dz. 750 "Administracja publiczna"

W dziale tym mieszczą się dochody własne uzyskiwane z tytułu czynności wynikających z odrębnych przepisów za wypisy i wyrysy.

Na podstawie informacji otrzymanej z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej: wydawanie dowodów osobistych, prowadzenie USC oraz ewidencji ludności zaplanowano dotację w kwocie - 41.900 zł. Jest to kwota niższa od planu na 2015 rok o 27.444 zł. Należy mieć nadzieję, iż w związku ze wzrostem liczby czynności wykonywanych przez pracowników w ramach spraw obywatelskich kwota dotacji w ciągu roku ulegnie wzrostowi.

Dz. 751 "Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa"

Za sporządzenie i aktualizację stałego spisu wyborców budżet zasili dotacja celowa w wysokości 1.862 zł.

Dz. 756 Dochody od osób prawnych, fizycznych i od jednostek nie posiadających osobowości prawnej.

Dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych stanowią zdecydowanie najwyższą pozycję dochodów własnych gminy. Ogółem zaplanowano uzyskanie dochodów w wysokości - 12.152.622 zł. Dochody na tym poziomie są możliwe do zrealizowania, przyjmując poziom wzrostu stawek podatkowych w podatku od nieruchomości o 3%-6 %. Obowiązujące stawki Rada Miejska uchwaliła w 2012 roku, a więc obowiązywały przez 3 lat. Ponadto przy planowaniu budżetu zakłada się przyjęcie wysokości stawki podatku rolnego ogłoszonego komunikatem Prezesa GUS, który obniżył średnią cenę skupu żyta z kwoty 61,37 zł za dt do kwoty 53,75 zł za dt.

Dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych są największym i najważniejszym źródłem dochodów własnych. Stanowią one 36,19 % uzyskiwanych własnych dochodów bieżących. Gmina posiada tutaj bezpośredni wpływ na wysokość kwot wpływających do budżetu - poprzez ustalanie stawek, przyznawanie ulg i udzielanie zwolnień.

Podatek od środków transportu zaplanowano na poziomie dochodów uzyskanych w 2015 roku z uwagi na fakt, iż nie przewiduje się zmiany wysokości stawek w tym podatku, co może sprzyjać większej liczbie podmiotów prowadzących działalność transportową. Pozostałe wpływy uzupełnią zaległości wyegzekwowane tytułami egzekucyjnymi.

Pracownicy Urzędu Miejskiego systematycznie wystawiają upomnienia, a także tytuły egzekucyjne na zaległości podatkowe, które często są zwracane z protokołami nieściągalności. Zarówno niskie dochody mieszkańców, jak i nieuregulowany stan prawny nieruchomości nie pozwalają na uzyskanie dochodów podatkowych w planowanych wysokościach.

W roku 2016 uległa obniżeniu cena skupu żyta ustalona za okres jedenastu kwartałów poprzedzających ostatni kwartał bieżącego roku oraz cena sprzedaży drewna za okres trzech ostatnich kwartałów. Efekt zmiany dochodów wg stawek obowiązujących na terenie gminy przedstawia poniższa tabela:

Rodzaj podatku

2015 rok

2016 rok

Stawka obowiązująca na terenie Gminy

planowany

dochód

Stawka ogłoszona przez Prezesa GUS

planowany

dochód

Podatek rolny

- hektary przeliczeniowe

- hektary fizyczne

58,30 x 2,5q=145,75

58,30 x 5q= 291,50

=1.202.200

1.098.890

103.310

53,75 x 2,5q=134,375

53,75 x 5q= 268,75

=1.114.280

1.019.010

95.270

Podatek leśny

- hektary fizyczne

41,547

=322.500

322.500

42,189

=350.460

350.460

Ogółem

x

1.524.700

x

1.464.740

Różnica

- 59.960

Z tytułu opłaty targowej na rok 2016 zaplanowano dochody na poziomie 7.400 zł i jest to niewielka kwota w dochodach budżetu. W roku 2016 zostaną ponownie podjęte działania polegające na przeprowadzaniu częstszych kontroli, co pozwoli konsekwentnie egzekwować tę opłatę, gdyż osoby handlujące na targowicy starają się unikać wnoszenia powyższej opłaty.

Wpływy z pozwoleń z tytułu sprzedaży alkoholu zaplanowano w kwocie 122.500 zł i są porównywalne do wykonania w 2015 roku. Opłata ta wnoszona jest w trzech ratach: do 31 stycznia, 31 maja i 30 września.

Ponadto w Rozdz. 75618 Wpływy z innych opłat stanowiące dochody jst na podstawie odrębnych ustaw w § 0490 Wpływy z innych opłat lokalnych zostały ujęte planowane dochody z opłaty adiacenckiej w kwocie 41.700 zł oraz opłata za udzielenie ślubu w plenerze 6.000 zł.

W rozdz. 75619 mieszczą się wpływy z tytułu opłaty eksploatacyjnej, są one zaplanowane w na poziomie w b.r. Część zaległości wymagalnych została skierowana do egzekucji komorniczej. Ponadto został ustanowiony zastaw skarbowy na samochodach oraz dokonano wpisu do hipoteki przymusowej. Część zaległości została wyegzekwowana w latach 2014-2015.

Udział w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa ma istotne znaczenie dla dochodów Gminy - stanowi około 20,97% dochodów bieżących własnych. Na podstawie informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów udziały będą się kształtować na poziomie 4.834.897 zł. Są to wartości prognozowane i w oparciu o szacunkowe wykonanie za 2015 r. przyjęto kwotę 4.749.000 zł. Wielkość udziału gmin w PIT wynosić będzie 37,79 %, czyli o 0,12 % więcej niż w 2015 roku z zastrzeżeniem, iż przekazana informacja nie ma charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy - „realizacja tych dochodów może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu, z powodów na które Minister Finansów nie ma wpływu”.

Wysokość udziałów w podatku od osób prawnych w 2015 roku uległa znacznemu wzrostowi w porównaniu do lat poprzednich, a na rok 2016 zaplanowano kwotę 66.200 zł.

Dz. 758 "Różne rozliczenia"

W tej grupie dochodów mieszczą się subwencje przekazywane z budżetu państwa:

  1. Subwencja oświatowa - 5.899.452 zł, jest wyższa w porównaniu do 2015 r. o kwotę 475.447 zł .

  2. Część wyrównawcza subwencji ogólnej - 1.841.279 zł, jest wyższa w porównaniu do 2015 r. o 94.066 zł.

  3. Część równoważąca subwencji ogólnej - 76.569 zł jest wyższa w porównaniu do 2015 r. o kwotę o 35.107 zł.

Na 2016 r. gmina otrzyma subwencję wyrównawczą w wysokości 1.841.279 zł, stanowiącą tyko część subwencji - kwotę uzupełniającą wynikającą z niższego wskaźnika gęstości zaludnienia, która na naszym terenie wynosi ok. 27 osób na 1 km², a średnia gęstość zaludnienia w kraju wynosi ok. 123 osoby na 1 km². Gmina Zabłudów nie otrzyma kwoty podstawowej subwencji wyrównawczej, gdyż dochód na 1 mieszkańca stanowi 109,25 % średniego dochodu na 1 mieszkańca w kraju, a powyższą subwencję otrzymują jednostki o dochodzie poniżej 92%. Na wysokość dochodu na 1 mieszkańca duży wpływ ma opodatkowanie podatkiem od nieruchomości dróg oznaczonych w Ewidencji Gruntów Dr i nieposiadających statusu dróg gminnych. W związku ze zmianą ustawy o podatku od nieruchomości grunty stanowiące drogi wewnętrzne od 2016 roku będą zwolnione z podatku z mocy ustawy, jednakże podstawę do naliczenia subwencji będą stanowiły na 2018 rok.

Wysokość subwencji oświatowej została przeliczona zgodnie z liczbą uczniów, wg. stanu na dzień 10 września 2015 roku, na podstawie sprawozdań przedstawianych przez szkoły dla GUS. Subwencja jest wyższa od kwoty w 2015 r. co zostało podyktowane koniecznością sfinansowania wzrostu zadań edukacyjnych związanych z wprowadzeniem od 1 września 2015 r. obowiązku szkolnego dla całego rocznika dzieci 6-letnich urodzonych w 2009 r., jak również na wsparcie działań samorządu zmierzających do lepszego przygotowania szkół, w szczególności w zakresie opieki świetlicowej. Zakres zadań realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia jst planowanych kwot subwencji oświatowej na 2016 rok został określony na podstawie:

- danych statystycznych ujętych w sprawozdaniu EN-3 o stanie zatrudnienia w dniu 30 września 2014 roku i 10 października 2014 r.

- danych dotyczących liczby uczniów w roku szkolnym 2015/2016 wykazanych w systemie informacji oświatowej (wg. stanu na 10.09.2015 r.) oraz odpowiednich wag algorytmów.

Kwota subwencji równoważącej rekompensująca utraconą dotację na oświetlenie ulic, których gmina nie jest zarządcą, dodatki mieszkaniowe oraz subwencję rekompensującą utracone dochody z tytułu innych ustaw jest wyższa w porównaniu do roku 2015.

Ministerstwo Finansów informuje, iż wysokości subwencji są wielkościami szacunkowymi. Informacje o ostatecznych wielkościach zostaną przekazane w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na 2016 rok.

W różnych rozliczeniach zaplanowane zostały dochody z tytuły dokonywanych lokat na rachunkach bankowych - 16.800 zł.

Dz. 801 "Oświata i wychowanie"

W tym dziale mieszczą się dochody z tytułu najmu i dzierżawy pomieszczeń znajdujących się na terenach szkół, a także z tytułu usług świadczonych na rzecz wynajmujących te pomieszczenia. Ponadto zaplanowane zostały dochody w wysokości 19.000 zł z tytułu opłaty stałej wnoszonej przez rodziców dzieci uczęszczających do dwóch oddziałów przedszkolnych przedszkola samorządowego. Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 50, a obecnie uczęszcza 48-50 dzieci.

Ponadto, z uwagi na fakt iż organ stanowiący nie wskazał jednostek oświatowych, przy których mogą funkcjonować rachunki dochodów własnych do budżetu w Rozdz. 80148 Stołówki szkolne i przedszkolne wprowadzono środki z tytułu opłat za wyżywienie.

W rozdz. 80113 zaplanowano wpłaty z wynajmu autobusów służących do dowożenia dzieci w kwocie - 27.200 zł i jest to kwota porównywalna do roku 2015.

Zgodnie ze zmianą ustawy o systemie oświaty wprowadzono dotację celową w Rozdz. 80103 Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i 80104 Przedszkola w wysokości 200.970 zł na zadania własne w zakresie dofinansowania wychowania przedszkolnego. Wysokość dotacji naliczona jest jako iloczyn kwoty bazowej 1.305 zł i liczby dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego na podstawie informacji oświatowej wg stanu na 30 września 2015 r.

Dz. 851 „ Ochrona zdrowia”

Dochody w wysokości 87.580 zł wynikają z czynszów najmu i świadczenia usług podmiotom - lekarzom wynajmujących pomieszczenia w budynku Ośrodka Zdrowia. Dochody w tym zakresie realizowane są na bieżąco, praktycznie w chwili obecnej zaległości nie występują.

Dz. 852 "Opieka społeczna"

Przekazane do budżetu gminy dotacje na zadania zlecone i własne przeznaczone zostaną na:

  1. Świadczenia rodzinne i zaliczki alimentacyjnej oraz 3% od kwoty wypłaconych świadczeń na koszty obsługi świadczeń - 2.232.000 zł

  2. Składki na ubezpieczenia zdrowotne - 12.000 zł + 11.000 zł

  3. Zasiłki i pomoc w naturze - 182.000 zł

  4. Zasiłki stałe - 128.000 zł

  5. Utrzymanie ośrodka pomocy społecznej - 103.000 zł

  6. Dożywianie uczniów i osób potrzebujących - 78.000 zł

Dodatkowo zaplanowano dochody z tytułu świadczenia odpłatnych usług opiekuńczych dla mieszkańców w kwocie - 15.500 zł, dochody z tytułu realizacji zadań zleconych - zaliczki alimentacyjnej 10.500 zł. Ponadto zaplanowano dochody z tytułu refundacji wynagrodzenia osób zatrudnionych w ramach prac społecznie - użytecznych.

Zgodnie z pismem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego FB.II.3110.23.2015 z dnia 20.10.2014 r. wysokość dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego w Dz. 852, Rozdz. 85212 § 2350 - 24.000 zł (wpłaty z tytułu zaliczki i funduszu alimentacyjnego)

Dz. 900 " Gospodarka komunalna"

Zaplanowane dochody bieżące w Rozdz. 90095 Pozostała działalność uzyskiwane są z tytułu::

  1. dochody z czynszów najmu - 98.720 zł

  2. dochody ze świadczonych mieszkańcom usług CO, woda, ścieki - 782.860 zł,

  3. opłata za dostarczanie wody i odbiór ścieków - 63.400 zł.

  4. odsetki od nieterminowych płatności - 4.4800 zł

  5. pozostałe dochody 10.000 zł

W roku 2015 oprócz wezwań do zapłaty z tytułu świadczonych usług podjęto działania mające na celu zwiększenie wpływów z tego tytułu przez kierowanie na drogę postępowania sądowego, co przyczyniło się do zdyscyplinowania osób uchylających się od płacenia za usługi pomimo wezwań i ponagleń. Jednakże mimo wszystko część mieszkańców wykazuje stałą opieszałość, związaną z podawaniem stanów licznika zużycia wody oraz z wnoszeniem opłat za ścieki i wodę.

W Rozdz. 90019 Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar z tytułu ochrony środowiska na 2016 rok zaplanowano środki w wysokości 15.000 zł

W Rozdz. 90002 Gospodarka odpadami w budżecie gminy ujęto dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami w wysokości 670.660 zł z przeznaczeniem na wykonanie zadań, zgodnie z art.6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Ponadto w zakresie dochodów majątkowych ujęta została kwota 1.615.000 zł w związku z planowaną do realizacji modernizacją oświetlenia ulicznego w ramach ZIT z Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego.

Wydatki część opisowa

Wydatki na 2016 r. prognozowane są w warunkach ograniczonych możliwości finansowych. Konieczna jest więc konsekwentna racjonalizacja wydatków bieżących, która pozwoli na optymalizowanie środków finansowych przeznaczonych na rozwój gminy. Ograniczenia dla wydatków bieżących w 2016 r. i w następnych latach wynikają też z konieczności respektowania począwszy od 2014 r. i w warunkach obniżonych możliwości dochodowych Gminy zasady zrównoważonego budżetu bieżącego wyrażonej w art. 242 nowej ustawy o finansach publicznych z 27.08.2009 r.

Priorytetem w zakresie planowania wydatków bieżących jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obiektów i urządzeń gminnej infrastruktury technicznej społecznej oraz zaspokojenie bieżących potrzeb mieszkańców. Wydatki bieżące zostały ustalone przy generalnym założeniu utrzymania co najmniej dotychczasowego zakresu i poziomu usług publicznych świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców.

Głównym kryterium przy planowaniu wydatków jest:

  1. zabezpieczenie tzw. „wydatków sztywnych”: wynagrodzeń, pochodnych od wynagrodzeń, kosztów obsługi długu oraz kosztów eksploatacyjnych,

  2. wysokość dotacji dla podmiotów realizujących zadania własne gminy będzie nieznacznie wyższa w porównaniu do roku 2015,

  3. pokrycie ewentualnych zobowiązań z roku 2015 oraz zadania kontynuowane, w wielkościach wynikających z zawartych z wykonawcami umów oraz porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego,

  4. wykup nieruchomości dla potrzeb sprawnego przeprowadzenia procesów inwestycyjnych Gminy,

  5. ujęcie w budżecie środków na wypłatę odszkodowań za przejęte grunty pod drogi w związku z wydanymi decyzjami przez wojewodę.

Struktura wydatków w planie budżetu na 2016 r. kształtuje się następująco:

  1. Wydatki majątkowe - 8.294.972 zł - stanowi to 25,88 % planu wydatków

  2. Dotacje na wydatki bieżące - 1.255.108 zł tj. 3,92 % planu wydatków

  3. Obsługa długu - 290.000 zł tj. 0,90 % planu wydatków

  4. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne -10.864.588 zł tj. 33,89 % planu wydatków

  5. Pozostałe wydatki bieżące - 11.349.382 zł co stanowi to 35,41 % planu wydatków

W załączniku Nr 2 do projektu uchwały budżetowej ujęte zostały wydatki do pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, dodatkowo z podziałem na: wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń, dotacje, wydatki na obsługę długu i wydatki majątkowe. Ponadto wydatki inwestycyjne zostały ujęte w załączniku nr 3.

Wydatki majątkowe

Na plan wydatków majątkowych w wysokości 8.294.972 zł składają się:

    1. Planowana do przekazania dotacja na pomoc finansową w kwocie 750.000 zł na realizację inwestycji przez Zarząd Powiatu w zakresie „Przebudowy drogi powiatowej Nr 1485 B na odcinku w m Łubniki.

  1. Opracowanie dokumentacji projektowo- kosztorysowej dla budowy sieci wodociągowej:

    1. Na odcinku Zajezierce Bobrowa ok. 4,5 km 30.000 zł

    2. Na odcinku Krynickie -Laszki - Miniewicze ok. 13 km 57.000 zł

  1. Wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z mapami do budowy nawierzchni ulicy Gminnej w m. Kuriany wraz z budową kanalizacji - zadanie do realizacji w ramach BOF na lata 2017-2018 - 100.000 zł. Celem projektu jest zwiększenie mobilności mieszkańców oraz rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego.

  2. Wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z mapami do budowy nawierzchni drogi gminnej Zwierki- Zagruszany - 25.000 zł.

  3. Wypłata odszkodowań wraz ze stabilizacją punktów granicznych w drodze gminnej nr 106866 B na odcinku kol. Zabłudów do mostu Rudni dł. 1,8 km i Ostrówki -Dawidowicze dł. 3,46 km - 68.000 zł.

  4. Opracowanie dokumentacji wraz z budową 40 m nawierzchni ulicy Kalwińskiej w Zabłudowie - 111.000 zł. Wykonanie zadania wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa na terenie osiedla w Zabłudowie.

  5. Budowa nawierzchni wraz z budową kanalizacji deszczowej ulicy Polnej w Zabłudowie - 1.221.309 zł

  6. Budowa nawierzchni ulicy Zamiejskiej w Zabłudowie w ramach złożonego wniosku o dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 - wartość kosztorysowa zadania - 2.264.101 zł.

9. Budowa Punktu Segregacji Odpadów Komunalnych zgodnie z wymogami ustawy o gospodarowaniu odpadami na terenie Gminy Zabłudów - 300.000 zł.

10. Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Zabłudów w ramach BOF - 1.860.000 zł. Projekt ma za zadanie ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, w wyniku redukcji zużycia energii elektrycznej. Podjęte działania przyczynią się również do obniżenia kosztów zużycia energii oświetlenia ulicznego rocznie o kwotę ok. 300 tys. zł.

11. Zakup wyposażenia na potrzeby Urzędu Miejskiego w Zabłudowie - 10.000 zł i dla Gimnazjum w Zabłudowie na stołówkę (zakup zmywarki) -7.000 zł.

12. Wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej rozbudowy przedszkola w Zabłudowie - zadanie do realizacji w ramach BOF na lata 2017-2018 - 60.000 zł. Celem bezpośrednim projektu jest poprawa dostępności, warunków i jakości kształcenia na poziomie przedszkolnym w Gminie Zabłudów poprzez stworzenie dwóch oddziałów przedszkola.

13. Zakup samochodu na potrzeby OSP w Zabłudowie 500.00 zł, w tym udział środków zewnętrznych 350.000 zł.

14. Wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej uzbrojenia terenów inwestycyjnych na terenie miasta Zabłudów - zadanie do realizacji w ramach BOF na lata 2017-2018 - 100.000 zł. Celem projektu jest poprawa warunków prowadzenia i rozwoju działalności gospodarczej oraz tworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości na terenie gminy.

15. W ramach środków przeznaczonych na Fundusz sołecki na 2016 rok ujęto w planie następujące działania:

  1. Wykonanie fundamentu i posadzki altany w Kamionce - 3.670 zł,

  2. Wykonanie basenu strażackiego w m. Ryboły - 4.700 zł,

  3. Zakup wyposażenia i jego montaż na funkcjonującym placu zabaw przy Szkole Podstawowej w Dobrzyniówce - 10.000 zł,

  4. Wykonanie wiaty w m. Tatarowce - 6.519 zł,

  5. Zakup wyposażenia na potrzeby sołectwa Zajezierce - 6.000 zł,

  6. Sporządzenie dokumentacji projektowo - kosztorysowej budowy świetlicy w Rafałówce - 13.278 zł,

  7. Zakup wyposażenia i jego montaż na placu zabaw w Halickich - 12.337 zł,

Wydatki bieżące

010 "Rolnictwo i łowiectwo"

W rozdziale 01030 Izby rolnicze ujęto kwotę 26.800 zł na opłatę składki na izby w wysokości 2% wykonanego podatku rolnego, jest to kwota porównywalna do planowanej do wykonania w 2014 r.

Pozostałe wydatki tego działu w kwocie 35.000 zł to prace związane z rolnictwem: zakup i montaż gniazd bocianich, koszty dojazdu samochodu, koszty transportu oraz koszty związane z wydaniem decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej - związanej ze wzrostem wartości nieruchomości w wyniku podziału i budowy urządzeń technicznych.

600 "Transport i łączność" - 1.605.107

W ramach tego działu ujęto następujące wydatki przeznaczone na:

1. Pozostałe wydatki związane są z bieżącym utrzymaniem dróg to kwota 922.600 zł, w tym na: poprawę ich przejezdności poprzez profilowanie i żwirowanie czyli remonty dróg oraz na zakup znaków drogowych.

2. W Rozdz. 60004 Lokalny transport zbiorowy zaplanowane zostały środki w wysokości 123.000 zł na zakup usług transportowych dla przewozu mieszkańców na trasie Białystok - Kaniuki i Białystok - Rzepniki oraz w kwocie 96.000 zł na wydatki ponoszone na podstawie porozumienia z miastem Białystok na zakup usług od innych jst czyli na transport zbiorowy w związku z kursowaniem komunikacji miejskiej od granic miasta Białystok do Białostoczku - jest to zadanie własne gminy.

3. Wypłatę odszkodowań z uwagi na przejęcie gruntów w drodze komunalizacji i dla celów inwestycyjnych kwota 435.000 zł, jest to kwota znacznie wyższa od dotychczas planowanych, ponieważ już zostały wydane przez Wojewodę decyzje o wypłacie odszkodowań, od których gmina odwołała się do sądu .

4. Na opłaty wynikające z umieszczenia przez gminę urządzeń w pasie drogowym dróg powiatowych i wojewódzkich kwotę 49.000 zł.

700 „ Gospodarka mieszkaniowa”

W dziale tym zaplanowano środki w wysokości 191.000 zł na wydatki związane z zakupem usług związanych z podziałem gruntów i sprzedażą nieruchomości, a w szczególności: ogłoszenia w prasie i operaty szacunkowe, zakładanie ksiąg wieczystych, kopie map. Ponadto w kwocie powyższej ujęto również wydatki na remont wewnętrzny świetlicy w Kaniukach, w związku ze sprzedażą działki mienia wiejskiego w 2015 roku i przeznaczeniem środków na ten cel.

710 "Działalność usługowa"

W ramach działalności usługowej zostały ujęte wydatki na prace geodezyjne i kartograficzne w zakresie wydawania decyzji o warunkach zabudowy dla terenów inwestycji celu publicznego 48.000 zł oraz na opracowanie studium kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów miejscowych dla części terenów miasta Zabłudów i części gminy w wysokości 35.000 zł.

750 "Administracja publiczna"

Na wykonanie zadań bieżących z zakresu administracji planuje się przeznaczyć kwotę 3.010.354 zł z czego na :

1. Realizację zadań zleconych przez Podlaski Urząd Wojewódzki - 41.900 zł

2. Koszty związane z funkcjonowaniem Rady Miejskiej - diety za posiedzenia komisji, za uczestnictwo w sesjach rady oraz dojazd sołtysów na sesje i dieta przewodniczącego to kwota - 153.842 zł

3. Utrzymanie Urzędu Miejskiego - 2.633.452 zł w ramach wydatków bieżących - mieszczą się tu wydatki na konserwacje alarmów i systemów komputerowych, opłaty za usługi telefoniczne, zakup usług pocztowych, podróże służbowe i szkolenia pracowników, prenumerata prasy i czasopism oraz inne usługi i materiały związane z funkcjonowaniem Urzędu. W ramach wydatków na zakup usług remontowych zaplanowano kwotę 40.000 zł na remont poszczególnych pomieszczeń urzędu, co przyczyni się do wzrostu komfortu pracy oraz poprawi warunki obsługi petentów.

Na rok 2016 wydatki na wynagrodzenia i pochodne pracowników uległy obniżeniu, ponieważ to w roku 2015 wypłacone zostały 2 odprawy za okres 3 miesięcy oraz wysokie nagrody jubileuszowe. W bieżącym roku żaden z pracowników urzędu nie złożył deklaracji przejścia na emeryturę.

W związku z obniżeniem dotacji na realizację zadań zleconych w zakresie wydawania dowodów osobistych, prowadzenia USC oraz ewidencji ludności wydatki ponoszone w tym zakresie zwiększyły plan wydatków Urzędu Miejskiego w Zabłudowie. Według informacji wynikającej z pisma Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego FB-II.3110.22.2014IS z 28.10.2014 r. został ujednolicony system kalkulacji wydatków na zadania zlecone z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych. Z powołanego pisma wynika, iż w związku z liberalizacją przepisów nastąpi znaczne zmniejszenie zadań realizowanych dotychczas przez gminy i tym samym w 2015 roku dotacja ulegała obniżeniu o ponad 60%. Już rok 2015 pokazał, iż budżet państwa musiał zwiększyć dotację o ok. 30 tys. zł, ponieważ liczba wykonywanych czynności w systemie „źródło” jest większa od zaplanowanych.

Pozostałe wydatki bieżące urzędu są wyższe o ok. 2% w porównaniu do 2015 ponieważ wzrastają koszty stałe obsługi urzędu, np. obsługa pocztowa, ogrzewanie pomieszczeń, obsługa serwisowa oraz nadzór nad pracą sprzętu i oprogramowania.

W planie ujęto również środki na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych.

Na realizację zadań związanych z promocją jednostki samorządu terytorialnego zaplanowano kwotę 45.800 zł .

Dodatkowy wydatek w kwocie 20.000 zł w pozostałej działalności to składki na rzecz Lokalnej Grupy Działania Puszcza Knyszyńska, w ramach jej działania zrealizowane zostały remonty świetlic wiejskich i wszystkie małe projekty oraz składka 3.000 zł na Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

W Rozdz. 75647 Dochody od osób fizycznych, prawnych i innych oraz wydatki związane z ich poborem w pozostałej działalności w administracji publicznej zostały ujęte wydatki na:

  1. koszty uzyskania dochodów podatkowych,

  2. prowizje za zainkasowane dochody z tytułu podatków,

  3. pozostałe koszty są związane z zakupem papieru komputerowego i tonerów do wydruku nakazów płatniczych, wydatki związane z egzekucją komorniczą zaległości podatkowych.

751 "Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa"

Wydatki dotyczą wykorzystania dotacji z budżetu państwa w wysokości 1.862 zł na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców. Są wypłacone w formie umowy zlecenia pracownikom prowadzącym ewidencję ludności.

754 "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa"

Na działalność bieżącą OSP zaplanowano kwotę 370.890 zł, z przeznaczeniem na wynagrodzenia i pochodne, zakup paliwa i części zamiennych do samochodów oraz remonty w budynkach służących działalności ochrony przeciwpożarowej, na wypłaty za udział w akcjach gaśniczych, na ubezpieczenie budynków, pojazdów i strażaków. Zaplanowane wydatki na wynagrodzenia i pochodne są wyższe z uwagi na wypłatę nagrody jubileuszowej oraz zaplanowano odprawy emerytalne dla dwóch zatrudnionych kierowców OSP.

Na wniosek złożony przez jednostkę Straży Granicznej zaplanowano środki w wysokości 5.000 zł na wpłatę na państwowy fundusz celowy.

Ponadto na wniosek złożony przez Komendę Wojewódzką Policji zaplanowano kwotę 12.000 zł z przeznaczeniem na dodatkowe służby ponadnormatywne oraz kwotę 5.000 zł na remont pomieszczeń w budynku Komisariatu Policji w Zabłudowie.

757 "Obsługa długu publicznego"

W ramach tego działu zabezpieczono środki związane z obsługą długu: spłata odsetek od zaciągniętych kredytów. Kwota 290.000 zł jest porównywalna do wydatków szacowanych do poniesienia w 2015 roku. Pomimo kwoty zadłużenia na koniec 2015 roku w wysokości 9.950 tys. zł, płacone odsetki nie należą do wysokich z uwagi spadek stóp procentowych oraz uzyskanie w wyniku emisji obligacji niższej prowizji bankowej.

758 „Różne rozliczenia”

W dziale tym zabezpieczono środki na rezerwę ogólną w kwocie 166.000 zł oraz na rezerwę celową 64.000 zł z przeznaczeniem na finansowanie zadań własnych gminy z zakresu zarządzania kryzysowego zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r., o zarządzaniu kryzysowym /Dz. U. Nr 89, poz. 590/.

801 "Oświata i wychowanie"

Wydatki bieżące tego działu to kwota 9.406.130 zł, stanowią 39,27 % ogółu bieżących wydatków budżetowych. Na terenie gminy funkcjonują cztery szkoły podstawowe i gimnazjum.

Największą pozycję wśród ogólnej kwoty stanowią wydatki na wynagrodzenia i pochodne, a także dodatki mieszkaniowe i wiejskie wypłacane dla nauczycieli zgodnie z Kartą Nauczyciela. W związku ze zmianą przepisów Karta Nauczyciela zaplanowano również środki na wypłaty wyrównań dla nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Z obowiązku ustawowego wynika przeliczenie wynagrodzeń wszystkich nauczycieli od początku roku i porównanie średnich z całej gminy do wysokości wymaganej oraz wypłatę wyrównań jeśli ta średnia nie zostanie osiągnięta.

Pozostałe koszty to utrzymanie budynków: energia elektryczna oraz zakup oleju opałowego i gazu - stanowią ok. 70% wydatków materiałowych związanych z funkcjonowaniem szkół. Ponadto zaplanowano wydatkowanie środków na: naprawy sprzętu, usługi telekomunikacyjne, usługi w zakresie opalania budynków i konserwacji pieców, okresowe badania pracowników, wydatki związane z ponoszeniem opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska. Zgodnie z założeniami budżetu państwa, w budżecie jst również nie przewidziano wzrostu wynagrodzeń nauczycieli w 2016 roku, a założono wzrost płac pracowników niepedagogicznych o 2%. Na wysokość wynagrodzeń nauczycieli wpływa ilość godzin ponadwymiarowych oraz stopień awansu zawodowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ujęto do planu środki w wysokości 122.000 zł na wypłatę dodatku uzupełniającego w miesiącu styczniu 2016 roku, kwota jest znacznie wyższa niż w 2015 r. z uwagi na urlopy zdrowotne nauczycieli.

Przy zatwierdzaniu arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2015/2016 uwzględniono zwiększenie liczby oddziałów w szkole podstawowej w Zabłudowie z uwagi na większą liczbę uczniów w klasach pierwszych. Zgodnie z obowiązującymi wymogami wynikającymi z ustawy o systemie oświaty w każdej jednostce występują ponadto godziny świetlicowe. Wobec powyższego nastąpił znaczny wzrost wynagrodzeń i pochodnych w szkołach podstawowych w porównaniu do szacowanego wykonania w 2015 roku - o ok. 300 tys. zł. Zarówno Rada Miejska, jak i organ wykonawczy wykazują ogromne zrozumienie i szacunek dla pracy nauczycieli, jednak w sytuacji, gdy subwencja oświatowa jest niewystarczająca nawet na wypłatę wynagrodzeń wraz z pochodnymi, nadal należy szukać rozwiązań racjonalizujących ilość uczniów w klasach.

Do planowanej subwencji w wysokości 5.899.420 zł na 2016 r. na realizację zadań z zakresu oświaty Dz. 801 Oświata i wychowanie oraz Dz. 854 Edukacyjna opieka wychowawcza samorząd dołoży na wydatki bieżące kwotę 3.627.640 zł co stanowi 61,49 % wysokości subwencji. Należy również brać pod uwagę zmianę kwoty subwencji oświatowej, ponieważ jej ostateczną wysokość poznamy po uchwaleniu budżetu państwa na 2016 rok.

Na koszty utrzymania Przedszkola Samorządowego w kwocie - 317.725 zł składają się wynagrodzenia, pochodne i inne świadczenia na rzecz nauczycieli i pracowników obsługi, zakup drobnych materiałów, badania okresowe, woda i wywóz nieczystości, prenumerata prasy. Oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych to wydatek rzędu 492.760 zł.

Ponadto zgodnie z zawartymi porozumieniami zostały przekazane zadania własne do realizacji dla miasta Białystok w zakresie opieki nad dziećmi z Gminy Zabłudów, uczęszczającymi do przedszkoli w Białymstoku oraz w Supraślu, Bielsku Podlaskim i Michałowie. Zabezpieczono środki na zakup usług od innych jst w wysokości 493.800 zł i jest to kwota porównywalna od szacowanej do wykonania w 2015 roku.

Zaplanowano też odpis na FŚS dla emerytowanych nauczycieli i pracowników oświaty w kwocie - 71.178 zł sfinansowany w całości z dochodów własnych budżetu gminy.

Na funkcjonowanie Gimnazjum w Zabłudowie wraz ze stołówką zaplanowano w 2016 r. kwotę 2.207.780 zł. Główne koszty to wynagrodzenia wraz z pochodnymi i odpis na ZFŚS, dodatki mieszkaniowe i wiejskie. W związku ze zmniejszeniem w latach 2011-2013 o 3 liczby oddziałów w Gimnazjum planowane wydatki utrzymują się na poziomie z 2015 roku.

Pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem gimnazjum to zakup materiałów biurowych, środków czystości, pomocy naukowych, opłaty za gospodarowanie odpadami, opłaty za usługi telekomunikacyjne, prenumerata prasy. Zdecydowanie największy wydatek materialny stanowią zaplanowane środki na zakup energii i gazu.

Szczegółowy zakres planowanych wydatków bieżących w poszczególnych szkołach prezentuje poniższa tabela

§

Nazwa jednostki

Rodzaj wydatku

ZSP w Zabłudowie

SP w Rafałówce

SP w Dobrzyniówce

SP w Białostoczku

Gimnazjum w Zabłudowie

Oświata i wychowanie

3 026 032,00

77155,00

891 835,00

1 022 891,00

2 262 569,00

Szkoły podstawowe

35735,00

690 680,00

796 620,00

882 770,00

881 330,00

3020

Nagrody i wydatki nie zaliczane do wynagrodzeń

136 600,00

37 690,00

46 500,00

42 400,00

106 850,00

4010

Wynagrodzenia osobowe

1 516 070,00

438 160,00

518 200,00

573 690,00

1 191 690,00

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

109 300,00

37 400,00

38 440,00

47 800,00

100 100,00

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

302 630,00

86 810,00

101 200,00

112 800,00

235 500,00

4120

Składki na FP

43 120,00

12 360,00

14 490,00

16 000,00

33 560,00

4140

Składki na PFRON

1 000,00

0

0

0

1 180,00

4170

Wynagrodzenia bezosobowe

0

2 100,00

2 000,00

2 300,00

0,00

4210

Zakup materiałów i wyposażenia

20 000,00

25 500,00

23 200,00

30 000,00

26 200,00

4240

Zakup pomocy naukowych i książek

3 000,00

1 500,00

1 500,00

1 170,00

3 000,00

4260

Zakup energii

99 000,00

4 700,00

4 300,00

6 900,00

76 500,00

4270

Zakup usług remontowych

4 500,00

9 700,00

3 000,00

6 000,00

6 000,00

4280

Zakup usług zdrowotnych

800,00

290,00

100,00

190,00

600,00

4300

Zakup usług pozostałych

23 000,00

6 310,00

4 510,00

9 620,00

25 700,00

4360

Oplata z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych

1 800,00

1 450,00

3 400,00

1 670,00

2 200,00

4410

Podróże służbowe krajowe

200,00

890,00

200,00

680,00

500,00

4430

Różne opłaty i składki

5 900,00

2 290,00

2 290,00

2 460,00

4 700,00

4440

ZFŚS

83 315,00

23 330,00

33 200,00

28 620,00

66 150,00

4700

Szkolenia pracowników

500,00

200,00

0,00

300,00

900,00

klasy „O” + Przedszkole

580 130,00

59 550,00

70 135,00

117 870,00

3020

Nagrody i wydatki nie zaliczane do wynagrodzeń

31 920,00

3 840,00

4 500,00

5 320,00

4010

Wynagrodzenia osobowe

360 900,00

29 800,00

41 500,00

80 390,00

4040

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

29 200,00

2 900,00

3 330,00

4 780,00

4110

Składki na ubezpieczenia społeczne

68 722,00

6 350,00

8 440,00

13 960,00

4120

Składki na FP

9 800,00

950,00

1 210,00

2 000,00

4210

Zakup materiałów I wyposażenia

6 000,00

500,00

600,00

2 000,00

4240

Zakup pomocy naukowych i książek

7 000,00

1 000,00

1 900,00

2 000,00

4260

Zakup energii

13 500,00

0

0

0

4270

Zakup usług remontowych

6 800,00

7 000,00

3 000,00

0

4280

Zakup usług zdrowotnych

470,00

100,00

100,00

100,00

4300

Zakup usług pozostałych

19 100,00

4 000,00

2 400,00

4 000,00

4440

ZFŚS

26 718,00

3 110,00

3 155,00

3 320,00

Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży

53 100,00

15 590,00

7 700,00

14 600,00

11 700,00

Stołówka szkolna

0

0

0

0

33450,00

Dokształcanie nauczycieli

14 759,00

685,00

4 230,00

5 151,00

9 519,00

Pozostała działalność -odpis na ZFŚS

27 308,00

650,00

13 150,00

500,00

26 570,00

W zakresie dowożenia uczniów, na wydatki bieżące zabezpieczono kwotę 744.380 zł, w tym najwyższe koszty to wynagrodzenia zatrudnionych kierowców i opiekunek, oraz zwroty za bilety miesięczne uczniom, zakup paliwa i części zamiennych do napraw samochodów, ubezpieczenie pojazdów i kierowców, oraz usługi w zakresie badań technicznych i naprawy pojazdów. Szczególnie duży wpływ na wydatki w zakresie dowożenia uczniów ma ilość i cena zużytego paliwa.

Dokształcanie zawodowe nauczycieli stanowi 1% kwoty planowanego funduszu płac. Na 2016 r. kwota 37.344 zł to środki przeznaczone na szkolenia, kursy, odpłatność za studia podyplomowe i koszty związane z dojazdem.

851 "Ochrona zdrowia"

Wydatki Rozdz. 85154 Przeciwdziałanie alkoholizmowi i Rozdz. 85153 Przeciwdziałanie narkomanii w kwocie 122.500 zł zostały zaplanowane na podstawie informacji uzyskanej od pracownika zajmującego się rejestracją działalności gospodarczej i zostaną wydatkowane na realizację potrzeb w zakresie programów profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi. Koszty zostaną poniesione na realizację szkolnych programów profilaktycznych, szkolenia, wynagrodzenie lekarza organizującego spotkania AA, wyjazdy dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym na kolonie, koszty postępowania sądowego, zaliczki na opinie biegłych i inne wydatki. Ponadto z zaplanowanych dochodów w tym zakresie wydatkowane zostaną środki na prowadzenie świetlicy socjoterapeutycznej. Zaplanowano również dotację stowarzyszeniom na zadania zlecone z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi w wysokości 35.000 zł. Realizator projektu zostanie wyłoniony w drodze konkursu.

Pozostałe zadania w Rozdz. 85121 Lecznictwo ambulatoryjne są to wydatki przeznaczone na utrzymanie budynku służącego dla zaspokajania potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej. Po stronie wydatków przeznaczono na ten cel 98.900 zł, w tym na remont schodów i daszku 20 000 zł.

852 "Pomoc społeczna"

Wydatki na pomoc społeczną w kwocie 4.005.410 zł stanowią 16,86 % planowanych wydatków bieżących. Pochodzą one z dotacji celowych na zadania zlecone i własne gminy oraz własnych dochodów budżetowych. MOPS realizuje zadania związane w wypłatą świadczeń rodzinnych oraz zaliczki alimentacyjnej, prowadzi prace w środowisku ludzi ubogich i niezaradnych, potrzebujących pomocy. Corocznie ilość zadań i liczba podopiecznych niestety ulega wzrostowi.

Z otrzymanych dotacji przeznacza się:

  1. składki na ubezpieczenia zdrowotne - 23 000 zł,

  2. zasiłki rodzinne i fundusz alimentacyjny- 2.232.000 zł,

  3. zasiłki celowe i pomoc w naturze - 182.000 zł,

  4. zasiłki stałe - 128.0000 zł,

  5. utrzymanie ośrodka pomocy społecznej - 103.000 zł,

  6. na realizację programu w zakresie dożywiania 78.000 zł.

Z dochodów własnych gmina przeznaczyła środki na sfinansowanie:

  1. zasiłki i pomoc w naturze ( zakup opału ) - 38.000 zł,

  2. na utrzymanie mieszkańców w domach pomocy społecznej - 440.000 zł,

  3. wydatki na placówki opiekuńczo -wychowawcze - 62.000 zł,

  4. dodatki mieszkaniowe - 170.000 zł,

  5. dożywanie uczniów 52.000 zł, pomoc lekowa 25.000 zł, zatrudnienie na prace społecznie -użyteczne 21.000 zł,

  6. utrzymanie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej - 355.290 zł,

  7. przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - 4.000 zł, wspieranie rodziny - zaplanowano zatrudnienie pracownika na pełny etat opiekującego się 12 rodzinami - 31.120 zł,

  8. zaliczka i fundusz alimentacyjny - 17.000 zł,

  9. zakup usług opiekuńczych i specjalistycznych - 40.000 zł.

854 "Edukacyjna opieka wychowawcza"

Wydatki według planu tego działu to kwota 172.930 zł. Planowana na pokrycie kosztów utrzymania świetlicy, na co składają się między innymi wynagrodzenia nauczycieli i pochodne, dodatki mieszkaniowe i wiejskie oraz odpis na ZFŚS i zakup usług zdrowotnych dla pracowników. Z uwagi na fakt, iż świetlica funkcjonuje przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Zabłudowie, korzysta ona z materiałów zakupionych na rzecz szkoły, a media i zakup usług są bezpośrednio rozliczane w wydatkach bieżących jednostki budżetowej.

W zakresie pozostałej działalności ujęto kwotę 25.000 zł z przeznaczeniem na dotację na zadania własne Gminy Zabłudów realizowane przez stowarzyszenia prowadzące placówki wsparcia dziennego w świetlicy osiedlowo-środowiskowej z elementami socjoterapii.

900 "Gospodarka komunalna i ochrona środowiska"

W dziale 900 Gospodarka komunalna przyjęto do planu wydatków bieżących kwotę 2.761.952 zł na zabezpieczenie następujących rodzajów działań:

W Rozdz. 90002 Gospodarka odpadami zgodnie z przyjętym programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Zabłudów zaplanowano środki na transport i utylizację azbestu zgodnie z zasadami przyjętymi w programie, na zakup worków i nagród na konkurs w zakresie selektywnej gospodarki odpadami - 15.000 zł.

Pozostałe wydatki bieżące tego rozdziału w wysokości 548.400 zł są pochodną dochodów w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami z przeznaczeniem na pokrycie kosztów systemu gospodarowania odpadami zgodnie z art.6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ponadto część środków pochodzących z opłaty w kwocie 122.260 zł zostało zaplanowanych na budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Obowiązek budowy na terenie każdej gminy takiego punktu wynika z powołanej wyżej ustawy, dlatego też prowadzenie takiego punktu należy do obowiązku gminy. Część uzyskanych środków z opłaty zostanie wykorzystanych na utworzenie PSZOK.

Pozostałe działania w zakresie gospodarki komunalnej i ochrony środowiska to:

  1. Utrzymanie zieleni - 16.400 zł, powyższą kwotę przeznaczono na nasadzenie wiosną kwiatów, koszenie trawników.

  2. Składki na ochronę powietrza atmosferycznego naliczane na podstawie zużycia węgla i oleju opałowego oraz odprowadzanych i oczyszczanych ścieków-32.000 zł

  3. Oświetlenie ulic, placów i dróg - 479.600 zł, w tym: zakup energii i usług w zakresie konserwacji przyjęto na poziomie 2015 roku

  4. Główna działalność referatu gospodarki komunalnej to utrzymanie infrastruktury komunalnej: kotłowni, wodociągów, stacji uzdatniania wody oraz oczyszczalni ścieków i kanalizacji. Ponadto ujęto koszty wynagrodzeń, nagród jubileuszowych i pochodnych pracowników zatrudnionych w referacie, zajmujących się obsługą sprzętu i urządzeń, niezbędnych do wykonywania zadań własnych gminy. Przyjęto wzrost wydatków na zakup usług związanych z pracą oczyszczalni i sieci wodociągowych oraz zakup węgla do obsługi kotłowni od 1- 3%, co może być niewystarczające w ciągu roku, dlatego też mogą nastąpić zwiększenia planu finansowego w powyższym zakresie. Referat Gospodarki Komunalnej prowadzi szereg działań, mających na celu zaspakajanie potrzeb mieszkańców, a te działania generują wysokie koszty.

921 "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego"

Dotacja podmiotowe dla:

  1. Miejskiego Ośrodka Animacji Kultury w wysokości 554.000 zł z przeznaczeniem na realizację własnych zadań statutowych w zakresie krzewienia kultury. W związku ze złożonym przez dyrektora jednostki wnioskiem zaplanowano dotację celową w wysokości 30.000 zł na przeprowadzenie remontów świetlic wiejskich będących w użytkowaniu MOAK

  2. Miejskiej Biblioteki Publicznej - 249.000 zł na utrzymanie budynku, zakup książek oraz wynagrodzenia i pochodne zatrudnionych pracowników.

Ponadto w związku ze złożonym przez Parafię Rzymskokatolicką pw. św. App. Piotra i Pawła w Zabłudowie wnioskiem budżetowym zaplanowano kwotę dotacji celowej na ochronę zabytków w wysokości 150.000 zł.

W zakresie wydatków bieżących tego działu znajdują się zaplanowane wydatki w ramach złożonych wniosków funduszu sołeckiego.

926 "Kultura fizyczna i sport"

Zaplanowane środki tego działu w kwocie 185.000 zł zostaną przeznaczone na dotacje celowe na finansowanie zadań zlecanych do realizacji jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych - stowarzyszeniom w zakresie popularyzacji, organizacji i upowszechniania kultury fizycznej. Dotację otrzymają organizacje po rozstrzygnięciu konkursu ogłoszonego przez Burmistrza na realizację zadań własnych zlecanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W roku 2014 Rada Miejska w Zabłudowie podjęła decyzję o utworzeniu funduszu sołeckiego w Gminie Zabłudów. Wnioski do funduszu złożyło 45 sołectw. Nazwy sołectw i należne kwoty w ramach funduszu przedstawia załącznik nr 7.

Z uwagi na fakt, iż organ stanowiący nie wskazał jednostek oświatowych gromadzących środki publiczne na wydzielonych rachunkach, o których mowa w art. 223 ust. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w budżecie nie występują plany dochodów i wydatków w tym zakresie.

Reasumując przedstawiony projekt kontynuuje koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego gminy Zabłudów, w której zdecydowany nacisk położono na dalszy wzrost standardu życia mieszkańców. Skala niezbędnych inwestycji wymaga z jednej strony większego zaangażowania w ich realizację zewnętrznych źródeł finansowania, w tym środków zwrotnych, z drugiej skutkować będzie wzrostem zadłużenia Gminy.

Zasadniczym celem będzie dbałość o rozwój infrastruktury wodociągowej, oświatowej oraz drogowej i oświetleniowej. Taki charakter mają planowane inwestycje, jakie będą realizowane w Gminie Zabłudów w roku 2016 i latach następnych. Należy mieć świadomość tego, ze zmieniające się uwarunkowania realizacji budżetu w 2016 roku oraz niepewność w zakresie refundacji poniesionych wydatków w danym roku budżetowym spowodują potrzebę weryfikacji planowanych wydatków bieżących i majątkowych w trakcie roku budżetowego.


0x01 graphic

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Tomanek

Wprowadzający: Adam Tomanek

Data modyfikacji: 2015-11-18

Opublikował: Joanna Jakoniuk

Data publikacji: 2015-11-18