Projekt wieloletniej prognozy finansowej gminy Zabłudów

Uchwała Rady Gminy ………

ZARZĄDZENIE NR VII/125/2015

BURMISTRZA ZABŁUDOWA

z dnia 12 listopada 2015 r.

w sprawie projektu uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów

na lata 2016-2027

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz.594, zm. poz. 645, poz. 1318; z 2014 r. poz. 379, poz. 1072; z 2015 r. poz. 1515) oraz art. 230 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, zm. poz. 938, poz. 1646; z 2014 r. poz. 379, poz.911, poz. 1146, poz. 1626, poz. 1877; z 2015 r. poz. 238, poz. 532) zarządza się, co następuje:

§ 1. Ustala się projekt uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2016-2027 stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Niniejsze zarządzenie przedkłada się Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku w terminie i na zasadach określonych obowiązującymi przepisami.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr VII/125/2015

Burmistrza Zabłudowa z dnia 12 listopada 2015 r.

PROJEKT

UCHWAŁA NR ……..

RADY MIEJSKIEJ W ZABŁUDOWIE

............................... r.

w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów

na lata 2016 - 2027

Na podstawie oraz art. 226, art. 227, art. 228, art. 229, art. 230 ust 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, zm. poz. 938, poz. 1646; z 2014 r. poz. 379, poz.911, poz. 1146, poz. 1626, poz. 1877; z 2015 r. poz. 238, poz. 532) oraz art. 18 ust.  2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.594, zm. poz. 645, poz. 1318; z 2014 r. poz. 379, poz. 1072; z 2015 r. poz. 1515) Rada Miejska postanawia:

§ 1. Uchwalić Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Zabłudów na lata 2016 - 2027 zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Uchwały,

§ 2. Objaśnienia przyjętych wartości, stanowi Załącznik Nr 2 do Uchwały.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr IV/15/2015 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2015-2025 z późniejszymi zmianami dokonanymi, Uchwałą V/28/2015 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2015-2025, Zarządzeniem Nr VII/76/2015 Burmistrza Zabłudowa z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2015-2025, Uchwałą IX/61/2015 Rady Miejskiej w Zabłudowie z dnia 31 sierpnia 2015 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Zabłudów na lata 2015-2025.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zabłudowa

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Załącznik Nr 2

do Projektu Uchwały Nr .. ……. .

Rady Miejskiej w Zabłudowie

z dnia ............................

Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej

Gminy Zabłudów na lata 2016 - 2027

W Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2016 - 2027 przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków następująco:

1. Przedstawione w planie budżetu na rok 2016 dochody bieżące oszacowano na podstawie ich wykonania za 2015 rok oraz przyjęto wskaźnik wzrostu ok. 3%. Obniżenie planu w porównaniu do roku 2015 spowodowane zostało w głównej mierze niższymi dochodami z tytułu dotacji na zadania zlecone i własne. Jest to kwota niższa w porównaniu do szacunkowego wykonania w roku 2015 o ok. 519 tys. zł. W roku 2016 nastąpi znaczny wzrost udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych oraz wzrost subwencji oświatowej, której ostateczna wysokość będzie znana w 2016 roku.

W zakresie dochodów majątkowych wykazano wartości szacunkowe ze sprzedaży majątku w oparciu o dane otrzymane z referatu gospodarki gruntami oraz dochody zrealizowane na dzień sporządzenia prognozy. Planowany wzrost dochodów ze sprzedaży majątku przyjęto na poziomie 5 %.

Obniżenie planowanych wydatków bieżących w roku 2016 w porównaniu do szacowanego wykonania wydatków bieżących za rok 2015 podyktowane jest tak jak w przypadku dochodów bieżących niższymi dotacjami celowymi na zadania bieżące. Kwoty planowanych wydatków bieżących są porównywalne do wykonania w 2015 roku. W roku 2016 w budżecie gminy zaplanowano bardzo wysokie wydatki majątkowe w wysokości 8.294.972 zł, które zostaną sfinansowane: dochodami majątkowymi w kwocie - 3.366.150 zł, przychodami pochodzącymi z emisji obligacji - 2.140.000 zł, nadwyżką dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi - 1.488.822 zł i wolnymi środkami, które pozostaną z rozliczenia lat poprzednich na rachunku budżetu - 1.300.000 zł.

Emisja obligacji w latach 2013- 2015 w kwocie 5.000 tys. zł oprócz tego że spowodowała spłatę zadłużenia z lat 2005-2008 posiadającego wysokie prowizje bankowe, umożliwiła również realizację zadań inwestycyjnych. Powyższe działanie nie wpłynęło na wzrost odsetek, co wynika z wykonania wydatków na obsługę długu. W 2013 roku była to kwota 393.467 zł, w 2014 - 285.017 zł i szacunkowo w 2015 - 260.000 zł, a na rok 2016 przewiduje się kwotę 290.000 zł. Obniżenie stóp procentowych spowodowało również zmniejszenie kosztów obsługi zadłużenia gminy.

W budżecie Gminy Zabłudów na rok 2016 wprowadzono kwotę 1.300.000 zł wolnych środków na pokrycie deficytu budżetu. Kwota powyższa została wyliczona w oparciu o szczegółową analizę realizacji dochodów i wydatków budżetowych, na podstawie wykonania budżetu za 10 miesięcy b.r. Pomimo, iż są to wielkości szacunkowe, jednakże również na podstawie posiadanych środków na rachunku bankowym budżetu należy stwierdzić, iż są to wielkości realne do wykonania. Według danych liczbowych wskazanych w WPF wyliczone wolne środki to kwota 1.519.367 zł, co uzasadnia zaangażowanie niższej kwoty do pokrycia planowanego deficytu. Również sprawozdanie Rb-NDS na 30.09.2015 r. potwierdza fakt uzyskania nadwyżki budżetowej w wysokości 3.167.755,36 zł, co wskakuje na realne uzyskanie wolnych środków w przedłożonej wysokości.

Budżet Gminy Zabłudów jest budżetem deficytowym w wysokości 3.440.000 zł, co w szczególności jest konsekwencją planowanych wydatków majątkowych w kwocie 8.294.972 zł. Planowany deficyt zostanie sfinansowany przychodami z tytułu wolnych środków w wysokości 1.300.000 zł oraz planowaną emisją obligacji w kwocie 2.800.000 zł, z czego 2.140.000 zostanie przeznaczone na pokrycie deficytu, a kwota 660.000 zł na spłatę rat kredytów. W przypadku uzyskania w roku 2015 wyższych wolnych środków od ujętych w budżecie mogą one zostać przeznaczone za zgodą organu stanowiącego na pokrycie deficytu, co przyczyni się do obniżenia kwoty wyemitowanych obligacji.

2. Na lata 2017-2020 zaplanowano wzrost dochodów bieżących o 3 % w porównaniu do lat poprzednich. Wydatki bieżące, w tym wynagrodzenia założono, iż wzrosną o 2 % w skali roku. W zakresie dochodów majątkowych wykazano wartości szacunkowe ze sprzedaży majątku i założono wzrost dochodów o 5 % w porównaniu do lat poprzednich. Ponadto, w związku z planowaną absorpcją środków unijnych na lata 2016-2020 założono pozyskiwanie środków na inwestycje infrastruktury drogowej, rozbudowę budynku przedszkola, termomodernizację świetlic wiejskich oraz modernizację hydroforni i oczyszczalni ścieków oraz rozbudowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w tym okresie. Przyjęto również, że nadwyżka budżetowa w wysokości 900 tys. zł - 2017 r., 1.020 tys. zł - 2018 r., 1.020 tys. zł - 2019 r., i 1.040 tys. zł - 2020 r. zostanie przeznaczona na spłatę rat zaciągniętych kredytów oraz wykup wyemitowanych obligacji.

3. Prognoza na lata 2021 -2023 została przyjęta na podstawie planowanego wzrostu dochodów bieżących o 2,5 % oraz wydatków bieżących, w tym wynagrodzeń o 2,5%. W zakresie dochodów majątkowych zakłada się coroczny wzrost o 5%. Powstałą w każdym roku nadwyżkę budżetową, zg. z załącznikiem Nr 1 planuje się przeznaczyć się na spłatę kredytów i pożyczek. W roku 2021 założono również dochody majątkowe z tytułu refundacji wydatków poniesionych w 2020 r. w kwocie 644.430 zł.

4. Prognoza na lata 2024 -2027 została przyjęta na bazie planowanego wzrostu dochodów bieżących o 2,5 % oraz wydatków bieżących, w tym wynagrodzeń od 2,5 %-3 %. W zakresie dochodów majątkowych zakłada się coroczny wzrost o 5 % -10 % mając na uwadze wzrost zainteresowania zakupem działek dla celów realizacji inwestycji. Powstałą w każdym roku nadwyżkę budżetową, zg. z załącznikiem Nr 1 przeznacza się na spłatę kredytów i pożyczek. W tym okresie zaplanowano wyłącznie dochody majątkowe własne, w tym ze sprzedaży nieruchomości.

Tak przygotowana Wieloletnia prognoza finansowa spełnia indywidualny wskaźnik spłaty w latach 2016 - 2027. Wskaźnik dopuszczalnej spłaty zobowiązań w roku 2016, wyliczony jako średnia z trzech poprzednich lat, z uwzględnieniem planu za trzy kwartały roku 2015, wynosi 6,66% przy założeniu planowanej spłaty na poziomie 3,32 %, a w latach następnych wskaźnik wynikający z art.243 uofp utrzymuje się na stabilnym poziomie. Zmiany dochodów i wydatków bieżących oraz majątkowych w 2016 roku, jak również w latach następnych nie powinny wpływać negatywnie na utrzymanie wskaźnika na dopuszczalnym poziomie.

Emisja obligacji w latach 2013-2015 umożliwia Gminie Zabłudów spełnienie indywidualnego wskaźnika spłaty zobowiązań w latach 2016 - 2025 wynikającego z art.243 uofp oraz pozwala na korzystanie ze środków Unii Europejskiej w kolejnym okresie finansowania od roku 2016, co jest bardzo ważne dla dalszego rozwoju jednostki samorządu terytorialnego.

Do przygotowania wieloletniej prognozy finansowej na rok 2016 i lata 2017-2027 przyjęto, iż gmina nie posiada przedsięwzięć spełniających wymogi art. 226 ust. 3 i 4 powołanej ustawy. Występują wyłącznie zadania inwestycyjne jednoroczne lub dwuletnie. Ponadto do części zadań jest przygotowywana dokumentacja, nie jest znana wartość zadania, a koszt dokumentacji jest tylko szacunkowy. Zostały zawarte umowy wieloletnie jednakże nie mogą być traktowane jako przedsięwzięcia ponieważ nie można ustalić limitu na przedsięwzięcie gdyż ceny są wielkościami jednostkowymi /np. wozokilometry, ilość km lub ilość osób objęta badaniami okresowymi/, ponadto w umowach zapisano możliwość zmiany stawki w określonych warunkach. W ocenie Burmistrza przygotowującego projekt wieloletniej prognozy finansowej zadania inwestycyjne i bieżące w powyższym zakresie nie spełniają określenia przedsięwzięcia zawartego w art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Zabłudowie

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Tomanek

Wprowadzający: Adam Tomanek

Data modyfikacji: 2015-11-18

Opublikował: Joanna Jakoniuk

Data publikacji: 2015-11-18