UCHWAŁA NR I/2/2014
UCHWAŁA NR I/2/2014
RADY MIEJSKIEJ W ZABŁUDOWIE
z dnia 1 grudnia 2014r
w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnych na przewodniczącego Rady Miejskiej w Zabłudowie.
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r.poz. 594, poz. 645 i poz. 1318 oraz z 2014 r. poz. 379 i poz. 1072) uchwala się,
co następuje:
§ 1. Przyjmuje się regulamin głosowania wyboru radnych na przewodniczącego Rady Miejskiej w Zabłudowie, zgodnie z brzmieniem załącznika do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
REGULAMIN
głosowania wyboru radnych na przewodniczącego Rady Miejskiej w Zabłudowie
przeprowadzonego na sesji Rady Miejskiej w Zabłudowie w dniu 1 grudnia 2014r
§ 1. 1. Rada Miejska w Zabłudowie wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym.
2. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna, wybrana spośród radnych Rady Miejskiej.
§ 2. Prawo zgłoszenia kandydatów przysługuje radnemu, grupie radnych oraz klubom radnych.
§ 3. 1. Głosowanie odbywa się za pomocą oddzielnych kart do głosowania, na których widnieją treści: „Karta do głosowania w wyborach na przewodniczącego Rady Miejskiej w Zabłudowie” oraz zamieszcza się w kolejności alfabetycznej imiona i nazwiska radnych zgłoszonych na kandydatów na przewodniczącego Rady Miejskiej w Zabłudowie. Obok każdego nazwiska z prawej strony znajdują się kratki.
2. Karty do głosowania sporządza Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez Radę listy radnych, którzy kandydują na funkcję przewodniczącego Rady i rozdaje je radnym.
3. Karty opatrzone są pieczęcią Rady Miejskiej w Zabłudowie.
§ 4. 1. Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku „x” w kratce obok nazwiska kandydatów, opowiadając się w ten sposób za wyborem tego kandydata na przewodniczącego Rady.
2 Jeżeli radny na kartach do głosowania postawi znak „x” w więcej niż jednej kratce, głos taki uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną, nieopatrzone pieczęcią, o której mowa w § 3 ust. 3 oraz całkowicie przedarte są kartami nieważnymi.
4. Jeżeli radny na karcie do głosowania nie postawił znaku „x” w kratce obok nazwiska żadnego kandydata lub wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1, jego głos uważa się za ważny bez dokonania wyboru.
§ 5. 1. Głosowanie odbywa się poprzez wywołanie przez członka Komisji Skrutacyjnej wg listy obecności nazwiska radnego, który podchodzi do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca do niej karty do głosowania.
2. Podczas głosowania na sali znajduje się parawan, kabina lub inne urządzenie umożliwiające radnym „dyskretne” oddanie głosu.
§ 6. 1. Wybór przewodniczącego Rady Miejskiej następuje bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał największą ilość głosów (znaków „x” w kratkach przy nazwiskach tych kandydatów), których liczba stanowi liczbę większą niż połowa radnych obecnych na sesji i biorących udział w głosowaniu.
3. Głosowanie jest ważne tylko wówczas, gdy wzięło w nim udział, co najmniej 8 radnych, tj. ilość ustalona zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 7. 1. W przypadku, gdy zgłoszono więcej niż dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 6 Regulaminu, przeprowadza się drugą turę głosowania spośród kandydatów, którzy otrzymali kolejno dwie największe ilości głosów lub spośród kandydatów, którzy otrzymali największą równą ilość głosów.
2. Jeżeli jeden z kandydatów otrzymał największą ilość głosów, ale ilość ta nie stanowi wymaganej większości, o której mowa w § 6 Regulaminu, a w następnej kolejności dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą ilość głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie na tych kandydatów, a następnie drugą turę głosowania, o której mowa w ust. 1. W drugiej turze głosowania bierze udział kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w pierwszej turze głosowania oraz kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w głosowaniu dodatkowym
3. W przypadku braku rozstrzygnięcia, mimo przeprowadzenia dwóch tur głosowania, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
§ 8. 1. Po przeprowadzeniu każdej tury głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokoły odnośnie głosowania na przewodniczącego.
2. W protokole Komisja Skrutacyjna określa, co najmniej:
1) liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
2) imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów;
3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie z § 6 Regulaminu;
4) liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;
5) liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności;
6) liczbę głosów nieważnych;
7) liczbę głosów ważnych;
8) liczbę głosów ważnych bez dokonania wyboru;
9) liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów;
a nadto stwierdza wynik wyborów.
3. Komisja odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
4. Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.
5. Wynik wyborów ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
Przewodnicząca obrad
Teresa Teofilewicz
Metryka strony