Wydobycie odpisu aktu stanu cywilnego
Karta informacyjna sprawy
Wydobycie odpisu aktu stanu cywilnego
Spis treści
Efekt załatwienia sprawy
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Warunek wszczęcia sprawy
Czas załatwiania
Tryb odwoławczy
Podstawa prawna
Opis procedury
Kierownik urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w przypadku złożenia wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego.
Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu można złożyć w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju, niezależnie od tego gdzie miało miejsce urodzenie, małżeństwo i zgon. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Jeżeli wniosek został złożony do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna: art. 125 pkt 1,2,3,4 Ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego z dnia 28 listopada 2014r. Dz. U. z 2014r., poz.1741 z późn.zm.
Wniosek o odpis można złożyć osobiście w siedzibie każdego USC lub drogą pocztową na adres USC.
WYMAGANE DOKUMENTY
wniosek o odpis aktu stanu cywilnego,
dowód zapłaty opłaty skarbowej,
ważny dowód osobisty - do wglądu
Osoby uprawnione
Odpisy z aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnego (rodzice, dziadkowie), zstępnego (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego.
Odpis z aktów stanu cywilnego może zostać również wydany na wniosek osoby trzeciej na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa szczególnego przez osobę uprawnioną. Pełnomocnictwo udzielone wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki), rodzeństwu, małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Odpisy mogą otrzymać również osoby trzecie, które wykażą interes prawny w ich otrzymaniu.
Opłaty:
22 zł - odpis skrócony 33 zł - odpis zupełny
Opłatę skarbową uiszcza się przelewem na konto:
Urząd Miejski w Zabłudowie ul. Rynek 8
Numer konta: 54 8099 0004 0000 0101 2000 0110
Efekt załatwienia sprawy
odpis stanu cywilnego
Sprawę prowadzi i informacji udziela
Urząd Stanu Cywilnego w Zabłudowie
Adres:
Zabłudów
Ul. Rynek 8, pok. 7
Telefony:
85 7188100 w. 31 lub w. 28
Godziny pracy:
Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek 7.00-15.00
Środa 8.30- 16.30
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku
Wniosek:
wniosek o wydanie odpisu
Wniosek można złożyć:
listownie - na podany wyżej adres
osobiście
Czas załatwiania
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego, dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli wniosek został złożony do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku
Jeżeli akt stanu cywilnego znajduje się już w Systemie Rejestrów Państwowych wydanie aktu następuje bezpośrednio po złożeniu wniosku o jego wydanie.
Tryb odwoławczy
W przypadku wydania decyzji administracyjnej odmawiającej wydania odpisu aktu stanu cywilnego odwołanie składa się do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem Kierownika USC.
Akty prawne dotyczące sprawy
Prawo o aktach stanu cywilnego z dnia 28 listopada 2014r. (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz.1741 z późn. zm.). Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. /Dz.U. z 2015r. poz. 783 ze zmianami/ o opłacie skarbowej
Metryka strony